BLOGGEN – WAT IS HET
Zelfs als je niet zeker weet wat een blog is, ben je er ongetwijfeld ooit een tegengekomen. Misschien ben je een blog tegengekomen toen je zocht op 'gezonde recepten voor het avondeten'.
Bloggen - Wat is een blog?
In de beginfase was een blog een persoonlijk dagboek waarin iemand informatie of zijn mening over verschillende onderwerpen kon delen. De informatie is omgekeerd chronologisch gepost, zodat het meest recente bericht bovenaan in je blog staat.
Tegenwoordig is een blog een website of webpagina die regelmatig wordt bijgewerkt en kan worden gebruikt voor persoonlijk gebruik of zakelijke doelen.
Bloggen - Wat is een blogbericht?
Een blogbericht is een afzonderlijke webpagina op je website die ingaat op een bepaald subonderwerp van je blog.
Als jouw website over mode gaat, dan ga jij blogartikelen maken over allerlei mode-artikelen en -trends. Een blogpost zou de titel "De meest trendy handtas" kunnen hebben. Het bericht sluit aan bij je algemene blogonderwerp als geheel (mode), maar behandelt ook een heel specifiek subonderwerp (handtassen).
Bloggen – wat is het verschil met een website?
Blogs zijn vaak een onderdeel van een website. Het enige echte verschil tussen een website MET blog en andere soorten websites is dat blogs regelmatig worden bijgewerkt.
Een gewone website is meer een visitekaartje, terwijl een website met een blog heel dynamisch is omdat de inhoud altijd vernieuwt.
Bloggen – wat zijn de voordelen?
Er kunnen vele redenen zijn om met een blog te starten, zoals:
- Het bijhouden van een dagboek
- Het delen van informatie met een publiek dat jou volgt
- Nieuws te delen
- Een breder publiek te bereiken
- Bewustzijn te vergroten
Bloggen – dit zijn mijn redenen!
- Je toont je expertise aan jouw ideale klanten
- Het helpt om met deze mensen een connectie op te bouwen
- Je wordt op verschillende zoekwoorden gevonden in google zodat je op verschillende manieren nieuwe mensen en potentiële klanten aantrekt
- Je wordt een autoriteit in je branche
- Het is een onderdeel van mijn verdienmodel
Bloggen – gevonden worden in Google
Dit is de belangrijkste reden waarom ik zo een grote fan ben van bloggen.
Elk blog bevat een zoekwoord of zoekzin.
Zo kan je op verschillende manieren en verschillende zoekwoorden gevonden worden.
Voorbeeld voor een gezondheidsblog
Blog 1 over salade met zoekwoord : een gezonde salade
Blog 2 over salade met zoekwoord : een kleurrijke salade
Blog 3 over salade met zoekwoord : een makkelijke salade
Blog 4 over salade met zoekwoord : een snelle salade
Blog 5 over salade met zoekwoord : een groene salade
Blog 6 over salade met zoekwoord : een salade voor smulpapen
Blog 7 over salade met zoekwoord : een feestelijke salade
Op den duur wordt jij op bijna alle “salade” mogelijkheden gevonden.
Als bezoekers jou makkelijk vinden, is het alsof je een winkel hebt in de hoofdstraat van een grote stad. Je krijgt vanzelf bezoekers die dan weer door de kennis en informatie die jij deelt, klanten kunnen worden.
Want bloggen = inhoud delen oftewel content marketing
Statistiek : Content marketing is een industrie die $412.88 biljoen waard is in 2021.
Bloggen = een ideale strategie om klanten te maken.
Bloggen – het nadeel
Bloggen is een lange termijn strategie. Waarom? Natuurlijk maak jij kans om via dat ENE blog dat jij geschreven hebt, gevonden te worden. Maar de kans wordt groter naarmate je meer blogs schrijft.
En dat neemt tijd.
Bloggen – de statistieken
- 46% van de mensen houden rekening met de aanbevelingen van bloggers en vloggers (vloggen = bloggen via video)
- Wanneer ik zelf een blog schrijf, neem ik dat ook op video op = vloggen want 61% van de mensen nemen aankoop beslissingen op basis van vlogs op Youtube.
- Het feit dat bloggers en vloggers gewone mensen zijn geeft hen een voordeel op “celebrities” want ze voelen meer herkenbaar en bereikbaarder aan. Daarom worden ze vaak meer vertrouwd.
- 34% van de kopers zegt dat een spontane aankoop ontstaat na het lezen van kwaliteitsvolle inhoud.
- Bloggen is zo opschaalbaar en betaalbaar dat het de 3de meest gebruikte marketing strategie is voor bedrijven.
- Bedrijven die bloggen zien 13 keer ROI tegenover bedrijven die dat niet doen.
- 90% van de bloggers voegen beelden toe aan hun artikels. En wanneer je meer dan 10 beelden toevoegt, zou je sterkere resultaten creëren. Maar slechts 3% doet dit laatste.
- 25% van de bloggers voegt ook een video toe in de blogs, wat ook voor betere resultaten zorgt.
- 53% van de bloggers voegen een CONTENT UPGRADE toe aan hun blogs.
- 75% van de mensen leest het liefste korte blogs.
- Niettemin vertellen ondernemers die groots verdienen met hun blog (meer dan 50.000$ jaar) dat hun meest populaire blogs 2424 woorden bevatten!
- 57% beter resultaat als je dagelijks blogt. Wow!
- De beste tijd om nieuwe mensen aan te trekken is maandag 11 uur in de ochtend.
- De beste tijd om de meeste comments te krijgen is zaterdag om 9 uur in de ochtend.
Bloggen – de meest populaire content
Op nr 1 : HOE DOE JE HET artikelen – 77%
Op nr 2 : lijsten – 57%
Op nr 3 : nieuws en trends – 47%
Bloggen – hoe starten?
Kies je doelgroep.
Het is belangrijk om te weten wie jouw ideale klant is zodat je de pijnpunten kent en weet op welke zoekwoorden zij zoeken.
Gebruik ook de taal die jouw ideale klant gebruikt.
Voorbeeld : toen ik startte met mijn voedingsblog had ik een e-book gemaakt met gratis desserten. Ik was zelf mega enthousiast. Maar wat bleek? 70% van mijn bezoekers kwam uit Nederland waar altijd het woord “toetjes” wordt gebruikt en in Google wordt ingetikt!
Voorbeeld : als ik iets zoek in Google, gebruik ik vaak hele zinnen zoals : hoe pak ik suikervrij eten aan. Terwijl mijn dochter als ze datzelfde zou zoeken intikt : suikervrij eten.
Kom aan de weet HOE jouw publiek spreekt en googlet.
Brainstorm over contentideeën.
Gebruik hier de paraplu methode voor.
Maak een content kalender.
Ik bekijk zelf altijd in mijn jaarplanning welke onlinecursus of coachingdienst ik in de kijker wil zetten en ga rond dat thema nieuwe blogs creëren.
Let op de artikelstructuur.
Met andere woorden : stel je blog zodanig op dat je aan de SEO voorwaarden voldoet en dus goed gevonden worden.
Word een expert in marketing en promotie van uw blog.Organisch gevonden worden is natuurlijk een heerlijke luxe, maar jij kan ook zelf acties ondernemen om meer bezoekers naar jouw blogartikel te krijgen.
Maximaliseer wat je creëert door het om te vormen naar video’s, posts, webinars, ….
Bloggen – wat is een goede blogpost
Wat maakt een goede blogpost?
Naast dat je natuurlijk wilt dat je blogpost goed gevonden wordt in Google, wil je ook dat mensen die het artikel lezen er veel waarde in vinden.
Daarom is het slim op op voorhand jezelf af te vragen :
"Waarom zou iemand dit hele artikel blijven lezen?" en "Waarom komen mensen op mijn website?” en “Wat willen ze van mij leren?”
Om te beginnen is een goed blogartikel interessant en leerzaam. Blogs moeten vragen beantwoorden en bezoekers helpen een obstakel of probleem op te lossen waar ze mee sukkelen - en je moet dat op een interessante manier doen.
Om er voor te zorgen dat mensen je blogartikel lezen, moet in de eerste plaats je TITEL goed gekozen zijn. Deze moet zowel het zoekwoord bevatten als je bezoeker triggeren om meer te willen weten.
Creëer dus een titel die hen doet watertanden naar meer.
Niettemin … onthoud altijd dat je wel moet leveren wat de titel belooft. Dus geen al te gekke beloftes in die titel zetten!
En al hou ik zelf van creatieve titels zoals het Brubbelbuik systeem – toch is het beter en slimmer om duidelijk te zijn!
Want bij Brubbelbuik systeem bedoelde ik dat je altijd inspiratie in je buik voelt brubbelen.
Maar een zoekmachine denkt misschien dat ik het over rommelende darmen heb 😊
Zorg vooral voor paragrafen – duidelijke kopteksten – veel witruimte.
Waarom? Omdat heel veel mensen lezen volgens de ZORRO methode – zij vormen een Z, wat wil zeggen : ze lezen de eerste zin, dan gaan ze schuin doorheen de tekst en lezen ook weer de laatste zin.
Als dat alles hen bevalt dan lezen ze het artikel echt.
Als jij gedurende het diagonaal doorheen de tekst gaan ervoor zorgt dat er SUB KOPTEKSTEN zijn die opvallen dan worden deze in het “schuine lezen” mee geregistreerd.
En dat op zich kan er voor leiden dat men verder of dieper wilt gaan lezen.
En als het hebben over paragrafen – maak ook werk van de eerste paragraaf
Een goede start is een BOLD STATEMENT zoals bijvoorbeeld
‘Wist je dat 92% van de mensen hun doelen niet behalen omdat ze niet de acties die hun doelen ondersteunen tot een gewoonte kunnen maken?”
Met een statement trek je de aandacht en vergroot je in dit geval de pijn van OEI, dit gaat me ook overkomen!
EMPATHIE is ook altijd een goede start. Als mensen voelen dat jij weet hoe het is om in hun schoenen te staan, zullen ze je sneller vertrouwen.
En je weet : mensen kopen van mensen die ze vertrouwen!
STEL VRAGEN. Al klinkt het gek om op papier vragen te stellen terwijl er niemand is om te antwoorden. Maar als iemand je vraag leest, gaat hij in zijn hoofd sowieso al het antwoord geven en dat is genoeg.
EN … WEES RELEVANT!
Je eerste paragraaf bepaalt of iemand van je website wegklikt of verder leest. Dus als jij als titel hebt 7 gemakkelijke recepten om slank te blijven en je eerste paragraaf bevat een verhaal over jou en je hond, dan klikken mensen weg.
Tenslotte : nieuwe bezoekers kennen jou niet en willen 7 recepten krijgen en geen verhaal over jou en je hond.
En wat gebeurt er als mensen wegklikken?
Dan vertel je aan Google dat jij geen waardevolle website hebt, want mensen zijn direct weer weg.
Google neemt al die informatie op in zijn algoritme en hoe meer mensen wegklikken hoe slechter dit is voor jouw score.
Bloggen – de inhoud
Als blogger ben je een gids. Je helpt je lezers stap voor stap een probleem op te lossen of een doel te bereiken.
Wat zijn de basisprincipes die jij aan jouw lezers wilt leren? En wat zijn dan de vervolgstappen?
De inhoud moet:
Moet makkelijk leesbaar zijn.
Moet toepasbaar zijn.
En liefst ga je ook nog over-deliveren ♥ oftewel meer geven dan je in de titel beloofde.
Een makkelijke manier om meer te geven is werken met Content Upgrades.
Wees motiverend zodat iedereen na het lezen van je blog voelt van : oh ja, dat ga ik doen. Dat kan ik!
Bloggen – klaar?
Nog even deze checklist overlopen …
- Integreer motiverende woorden en gebruik ook ACTIE woorden.
- Zorg dat je niet belerend overkomt.
- Laat lezers voelen dat jij weet hoe het is om in hun schoenen te staan.
- Laat lezers voelen dat jij het belangrijk vindt om hun te helpen.
- Voeg emotie toe.
- Wees enthousiast.
- Maak het blog mooi en hiermee bedoel ik : veel witruimte – mooie afbeeldingen – korte zinnen.
- Gebruik de taal van je ideale klant.
Onthoud : WIIFT - What Is In It For Them – Wat zit er in voor hen!
Geld verdienen met bloggen
Zelf gebruik ik BLOGGEN vooral om nieuwe mensen aan te trekken en mijn kennis te delen.
Zo zet ik mezelf als experte in de markt en bouw ik de KNOW LIKE TRUST relatie op.
In elk blog zorg ik dat ik een link zet naar
mijn gratis weggever en zo komen de nieuwe bezoekers op mijn mailinglijst.
Ook via mail bouw ik verder aan de connectie.
Maar regelmatig deel ik ook mijn aanbod en hoe ze sneller resultaten kunnen behalen via mijn
ONLINE CURSUSSEN of Coaching diensten.
Dus bloggen is voor mij een TOOL om naar mijn aanbod te leiden.
Voor sommige ondernemers is het blog zelf de verdientool. Vooral als je een blog hebt met superveel bezoekers, kan je advertentieruimte op je website verkopen.
Bloggen - bezin voor je begint!
Het allerbelangrijkste is dat je niet als een gek gaat bloggen als je dat niet kan volhouden. Consistentie is de sleutel. Kies daarom een tempo dat je voldhoudt.
Zelf blog ik 1x per week.
Sommige blogs bloggen meerdere keren per week - zij doen dat dan vaak met gastbloggers.
Sommigen bloggen 1x per maand.
Alles is goed.
Denk er wel aan : zodra je blog meer dan 100 blogs bevat, scoort je website nog beter! Logisch want dan is er veel waarde en educatie te vinden op jouw website.
👇👇👇
Denk bij elk blog na : wat zat er nu in dat ze verder brengt dan ze voor het blog stonden?