Blog schrijven, waarom zou je het doen?
Als je pas start (en nu eigenlijk later ook) heb je maar 1 focus en dat is : groeien.
Er bestaan meerdere methodes en strategieën om te groeien en ik verdeel deze in marathon technieken en sprints.
De marathon technieken zijn deze die je zelf zo leuk vind dat je ze altijd wil blijven doen. Ze vormen het fundament van je business.

Blog schrijven is een marathon techniek.

En ook voor jou als je houdt van schrijven. Maar er komt wel meer bij kijken dan gewoon wat tekst neerschrijven.
Niet alleen moet de tekst uit je hart komen, maar hij moet ook nog eens google-waardig zijn.
Dus maakte ik voor jou een heel rijtje met tips zodat jij easy peasy topblogs neerschrijft die ook nog eens converteren naar trouwe klanten.

Waarom moet je belang hechten aan goed of beter bloggen?

Omdat dit het verschil kan maken tussen groei en geen groei, tussen inkomen en geen inkomen, tussen geen fans of trouwe klanten. You get it!

Blog schrijven - Weet tegen wie je spreekt

Het lijkt vanzelfsprekend en iedereen knikt altijd ja als je dit zegt. Maar toch is dit het allermoeilijkste om goed te hebben.
Doe de test: geef iemand een 30 seconden blik op jouw website. Sluit je website en vraag hen voor WIE jouw website bedoeld is.
Hebben ze het goed, dan zit jij op rozen.
Hebben ze geen idee of jij nu schrijft voor moeders, drukbezette hoogopgeleide vrouwen, gezinnen, …
Eigenlijk zou je jouw publiek zelf zo goed moeten kennen als jouw eigen vrienden die je al jaren kent. Waar geven zijn om? Waar maken zij zich zorgen om? Wat doen ze voor hun plezier? WIE ZIJN ZE?

Jouw beurt: maak een lijst met minstens 25 dingen (karaktereigenschappen, verlangens, dromen, dingen die ze verafschuwen, die ze leuk vinden) die jij zelf in je ideale klant wil zien.
Breng al deze dingen samen in 1 fictieve persoon. Geef hem/haar een naam en spreek voortaan enkel tegen die persoon als je blogs schrijft. Je gaat meer ideale klanten als vanzelf aantrekken. Pinkie promise.


Speciaal voor jou een gratis Masterclass (zeer compleet en verdiepend) waarin jij ECHT ontdekt wie jouw ideale klant is!
 
 

Blog schrijven - en wat dan?

Beslis zelf op voorhand wat de volgende stap is.
Na het lezen van een blog … wat gebeurt er dan? Wat wil jij dat er gebeurt?
Dat de lezer zucht en denkt: dat was interessant en je verder terzijde legt?
Als jij niet op voorhand beslist welke actie jouw lezer moet ondernemen of welke stap jij voor hem/haar in petto hebt, dan gebeurt er niets.
Zorg ervoor dat je een kruimelpad hebt voor jouw lezer en dat er altijd een actie volgt op het lezen. Met lezen alleen kan je niemand helpen. Het is met het toepassen dat er verandering komt.
Geef een actiestap. Aanmelden, kopen, bellen, langskomen, … Kies, beslis en stop deze mee in je blog.

Jouw beurt: check je laatste 5 blogs en zorg dat er in alle 5 een call to action staat. 

Blog schrijven - het is een business!

Besef dat jouw blog een business is.
En dus voor inkomen moet zorgen. Je maakt dus niet zomaar een blog ZONDER reden.
Denk na over die reden en maak je blog met specifieke pijnpunten, obstakels of problemen in gedachten.
Weet dat jij die dingen kan oplossen en geef dit ook aan in je blog.

Jouw beurt: check je laatste 5 blogs. Behandelen ze pijnpunten? Vertel je wat er gebeurt als de pijnpunten niet worden aangepakt?


Blog schrijven - je doet het voor de ander

Geen IKKE, maar jij.
Weet je: het is heel logisch. Je schrijft makkelijk vanuit de ik-vorm. Je bent er immers trots op dat jij de WALK-your-TALK helemaal bewandelt. Je wil laten zien dat jij weet wat er binnen in je klant omgaat door te vertellen over jezelf. Maar helaas, pindakaas. Zo verlies je snel interesse. Want eigenlijk lezen ze jouw blogje alleen maar om te weten hoe jouw informatie HEN kan helpen. Begin dus sowieso met een JIJ-zin.

Jouw beurt: check weer je laatste 5 blogs. Je hoeft ze niet te veranderen als ze teveel in de ik-vorm staan, maar het maakt je wel bewust van het feit dat je natuurlijke schrijfvorm vanuit je hart en de ik-vorm komt en dat je dit zeker voor een aantal zinnen beter omvormt.

Blog schrijven - een super belangrijke tip

Voordelen versus beschrijving

Hier maakte ik een heel artikel over – vooral omdat dit een fout is die ik vele ondernemers zie maken. En een valkuil is waar ik zelf ook makkelijk in loop.
Zorg dat je goed het verschil kent tussen voordelen en een beschrijving van je producten die je aanbiedt via een blog.

Voorbeeld :
gewicht verliezen >> is een omschrijving
in een glimmende jurk passen voor de feestdagen >> is een voordeel

Jouw beurt : zet bij je volgende blog VOOR je het schrijft even neer over welk pijnpunt je gaat praten en wat de VOORDELEN zijn van jouw oplossing.

Blog schrijven - het gaat om wat de lezer voelt

Emoties & verhalen
Gebruik zinnen die een emotie oproepen. Je kan dit niet in elk blog zo uitgesproken doen, maar als je kijkt naar de meest gelezen titels van emails (en dit geldt ook voor blogs) dan zijn het deze die beginnen met een emotie in de titel.
Verhalen zeggen meer zomaar woorden.
Dit blog is geen verhaal. Het is een opsomming. Weliswaar een nuttige opsomming en eentje die je niet zomaar naast je mag leggen.
Maar het leest niet zo leuk als bijvoorbeeld deze :
 Mijn bekentenis
 
Jouw beurt: wissel tussen informatie en inspiratie, zodat je blogs nooit saai worden.

Blog schrijven en er geld mee verdienen?

Je schrijf je blogs om 2 redenen:
  1. Voor je volgers en klanten : zodat je hen kan helpen
  2. Voor jezelf : zodat dit jou als expert in de kijker zet
Het resultaat kan zijn : geld verdienen.
In dit blog vertel ik er meer over : geld verdienen met bloggen  





--

Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie na te laten onder het blog of het gewoon gezellig te delen met andere ondernemers die dit nodig hebben.

Heb jij een vraag?
Dan maak ik er een blog over! contacteer me
Volg ook mijn praktische "HOE DOE JE HET" video's >>> YOUTUBE kanaal
 

Wat is voor jou die ENE volgende stap in jouw business?


Dit bracht me mijn ultieme methode, mijn ultieme rust in het hoofd en mijn ultieme succes.

0 Comments

Leave a Comment