
Als ondernemer is zichtbaar zijn op social media belangrijker dan ooit, maar veel coaches, makers en dienstverleners vragen zich af: Instagram of YouTube – wat werkt écht om klanten aan te trekken? In dit artikel duiken we in de strategie achter Instagram versus YouTube voor ondernemers, en hoe deze twee kanalen – samen met je website – perfect kunnen samenwerken om je bereik te vergroten, vertrouwen op te bouwen én je verkoop te boosten. Spoiler: Instagram is je eerste indruk, YouTube is de verdieping en je website... die rekent af.
Liever video kijken? https://youtu.be/NECSAgnjXpY
π Dagboek van een onzichtbare ondernemer
Vrijdagavond. 22:43. Wijn op. Mascara half weg. Instagram post 374 gepubliceerd. Niemand klikt. Niemand koopt. Ik begin te vermoeden dat mijn stories alleen bekeken worden door mijn moeder, een spambot uit Kazachstan en die ene ex die ik liever niet tag.
Lieve dagboek,
Vandaag gebeurde het weer.
Ik postte een Reel. Dansend. Met een quote. Mét ondertitels. #consistent
Ik postte een Reel. Dansend. Met een quote. Mét ondertitels. #consistent
En wat kreeg ik?
Twee likes. Eén van mezelf. En eentje van iemand die dacht dat ik een yogastudio was.
Twee likes. Eén van mezelf. En eentje van iemand die dacht dat ik een yogastudio was.
Wanneer is dit hele "zichtbaar zijn op social media" eigenlijk veranderd in een soort digitaal roepen in een leeg universum?
Ik bedoel… ik geef waarde.
Ik post elke dag.
Ik probeer zelfs trending audio te gebruiken, ook al voel ik me dan een millennial met een TikTok-identiteitscrisis.
Ik post elke dag.
Ik probeer zelfs trending audio te gebruiken, ook al voel ik me dan een millennial met een TikTok-identiteitscrisis.
Maar niemand koopt m’n traject. Niemand downloadt die fantastische freebie waar ik 3 weken op heb gezwoegd.
Waar zit de fout?
Waar zit de fout?
π§ De Insta-illlusie
Instagram is fantastisch om mensen op je te laten vallen.
Het is als de flirt in de supermarkt: een blik, een glimlach… maar als je daarna niets zegt, loopt hij gewoon met z’n avocado’s de kassa voorbij.
Het is als de flirt in de supermarkt: een blik, een glimlach… maar als je daarna niets zegt, loopt hij gewoon met z’n avocado’s de kassa voorbij.
Instagram = groei
Maar zonder verdieping, zonder context, zonder… YouTube?
Blijkbaar ben ik dus een soort online ijsberg: 10% zichtbaar, 90% zinkt onder het oppervlak.
πΉ Enter: YouTube – mijn nieuwe marketing crush
YouTube is niet sexy op het eerste gezicht.
Het is niet shiny. Het vraagt werk.
Maar het is wél het enige platform waar mensen tijd met je doorbrengen.
Het is niet shiny. Het vraagt werk.
Maar het is wél het enige platform waar mensen tijd met je doorbrengen.
En tijd = vertrouwen.
En vertrouwen = klanten.
(En klanten = betalen. Halleluja.)
Terwijl Instagram me vluchtige views geeft, bouwt YouTube aan iets veel krachtigers: een band.
Mensen kijken naar me. Ze horen mijn stem. Ze denken:
“Oh, zij weet echt waar ze het over heeft.”
Mensen kijken naar me. Ze horen mijn stem. Ze denken:
“Oh, zij weet echt waar ze het over heeft.”
YouTube is mijn nurture zone geworden.
Geen filters. Geen dansjes. Gewoon: ik, thee, en een strategie.
Geen filters. Geen dansjes. Gewoon: ik, thee, en een strategie.
π En dan komt m’n website aan bod
Want ja, dan heb je ze.
Ze zagen je Insta. Ze bleven hangen op je YouTube.
En dan… klikken ze door naar je website.
Ze zagen je Insta. Ze bleven hangen op je YouTube.
En dan… klikken ze door naar je website.
BOEM. Verkoop.
Daar zit je aanbod. Daar zet je de puntjes op de i.
Daar gebeurt de magie (en de Stripe-notificaties π€).
Daar gebeurt de magie (en de Stripe-notificaties π€).
Website = verkoop
YouTube = vertrouwen
Instagram = groei
YouTube = vertrouwen
Instagram = groei
Het is geen toeval. Het is een systeem. Een soort funnel, maar dan met glitter.

π§βοΈ De moraal van het verhaal (en de wijn)
Als ik morgen weer wakker word en een Reel post met nul interactie…
Weet ik één ding zeker:
Weet ik één ding zeker:
Het ligt niet aan mij.
Het ligt aan het feit dat ik Instagram als hoofdgerecht gebruikte, terwijl het eigenlijk gewoon het aperitief is.
Het ligt aan het feit dat ik Instagram als hoofdgerecht gebruikte, terwijl het eigenlijk gewoon het aperitief is.
Vanaf nu?
πΈ Instagram = eerste indruk
π· YouTube = het gesprek
π° Website = de deal
πΈ Instagram = eerste indruk
π· YouTube = het gesprek
π° Website = de deal
En ik?
Ik blijf gewoon mezelf.
Met thee. En een klein beetje wijn. En een microfoon in plaats van een masker.
Ik blijf gewoon mezelf.
Met thee. En een klein beetje wijn. En een microfoon in plaats van een masker.
Liefs,
Een ex-onzichtbare ondernemer
(aka jij binnenkort)
Een ex-onzichtbare ondernemer
(aka jij binnenkort)
Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie na te laten onder het blog of het gewoon gezellig te delen met andere ondernemers die dit nodig hebben.
Heb jij een vraag?
Dan maak ik er een blog over! contacteer me
Volg ook mijn praktische "HOE DOE JE HET" video's >>> YOUTUBE kanaal

Zal ik je tonen hoe ik nieuwe mensen aantrek?
Dit bracht me mijn ultieme methode, mijn ultieme rust in het hoofd en mijn ultieme succes.
0 Comments