Hoe ga je om met afwijzing? Ik ben er echt helemaal ok mee als iemand niet koopt. Maar ik heb het echt wel moeten leren!

Ik ben zelf altijd razend enthousiast over mijn eigen programma's. Enthousiast, trots ... en met een sterk geloof tot in de tippetjes van mijn tenen dat dit elke coach verder kan brengen in haar businessgroei.
Toch - en dat zal jij ook merken in je eigen business - hoe goed je aanbod ook is - hoeveel resultaat het ook biedt - niet iedereen koopt.

En dat kan voelen als een afwijzing.

Waarom koopt niet iedereen?

Heel vroeger toen ik startte als voedingscoach wilde ik iedereen enthousiast maakte. En ik kon maar niet begrijpen dat iemand de geweldige oplossing die ik had afsloeg.
Gelukkig bezocht ik in die beginjaren een voordracht van Jim Rohn. En had ik de kans om hem persoonlijk te spreken.

Jim Rohn is een bedrijfsfilosoof met prachtige verhalen, inspirerend business advies en ik was helemaal in de ban van wat hij vertelde. Na zijn voordracht bleef ik dan ook glunderend napraten met de andere deelnemers en ...
 ik schrok me een hoedje-petoetje.
Sommigen maakte stomme opmerkingen, grapjes over de training. 
Sommigen vonden zelfs dat zij het beter wisten en de aanpak van Jim Rohn was helemaal niet hoe je succesvol zou worden. 
Anderen keken de kat liever uit de boom en luisterden maar namen niet deel aan de discussies. 
En dan was er het groepje waar ik bij hoorde. Het groepje dat ernaar hunkerde om de adviezen toe te passen.

Later op die avond kon ik Jim Rohn zelf spreken en vroeg ik hem hoe hij hiermee omging. Want ik herkende dit ook in mijn voedingspraktijk. Sommigen wilde mijn oplossingen, sommigen dachten dat deze niet zou werken en anderen dachten dat zij zelf de oplossing hadden. Ik vond zo’n afwijzing altijd erg moeilijk te verteren. Immers: ik had toch het beste voor en wat ik vertelde, was altijd vanuit mijn hart en oprecht.

Dit is een presentatie (uit de oude doos - maar nog even relevant) van Jim Rohn



Omgaan met afwijzing - Weg met zandkorrels

Jim Rohn leerde me dat er altijd mensen zullen zijn die niet klaar zijn voor verandering en er hierdoor grapjes over maken en of zichzelf wijsmaken dat ze beter blijven waar ze nu zijn. 
Hij vertelde me dat ik niet altijd de juiste leraar ben voor de student. 
En die persoon niet altijd de juiste student voor mij.

En toen zei hij dit en dit heb ik altijd onthouden – Als je een huis verlaat, dan moet je het stof van je sandalen schudden. Het bleek een Arabische spreuk te zijn, want veel sandalen en zand hebben wij in België en in Nederland niet. Maar het is een ware spreuk.
Want zo ging hij verder : 
Als je de argumenten, excuses en redenen dat mensen niet bij jou kopen met je meeneemt, dan zijn zij als zandkorreltjes in je sandalen. In het begin denk je: ach, dat is niks. Het doet me niets. Maar dat komt omdat je nog geen kilometers hebt afgelegd. Loop maar eens een marathon met een zandkorreltje in je schoen. Onmogelijk! Dat korreltje MOET eruit.

Daarom moet je die dingen onmiddellijk afschudden. Als iemand jouw verhaal niet wil kennen, jouw oplossing niet ziet, dan is dat hun goed recht. Maar geloof nooit die redenen, want die redenen zijn hun redenen en hebben niets met jou te maken. Neem ze dus niet mee op je pad.

Er zijn 3 groepen

Weet dus vanaf nu dat ook in jouw mailinglijst 3 groepen zitten:
  • de groep voor wie jouw oplossing op dat moment (dit kan altijd veranderen) niet ideaal is
  • de groep die niet kan beslissen en eigenlijk zichzelf niet vertrouwt.  
  • de groep die echt wil wat jij biedt en die kopen
Eender welk bedrijf, eender welk product, eender welke groep mensen >> dit zal altijd zo zijn. Je kan er dus maar beter aan wennen en het zand gewoon afschudden.

In mijn gratis besloten facebookgroep ga ik hier nog verder op in.
Wil je deze training bekijken?
Ben je al lid van de groep, ga dan rechtstreeks hier heen: https://www.facebook.com/groups/power2bloom/posts/2002002089955950/
Ben je nog geen lid, word het dan snel: https://facebook.com/groups/power2bloom 


Heb jij nog wat zand af te schudden?

Doe het dan in de reactie hieronder. Zo sleep je het niet meer mee!



Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie na te laten onder het blog of het gewoon gezellig te delen met andere ondernemers die dit nodig hebben.

Heb jij een vraag?
Dan maak ik er een blog over! contacteer me
Volg ook mijn praktische "HOE DOE JE HET" video's >>> YOUTUBE kanaal
 

Zal ik je tonen hoe ik nieuwe mensen aantrek?


Dit bracht me mijn ultieme methode, mijn ultieme rust in het hoofd en mijn ultieme succes.

2 Comments

  1. Katelijn Vanacker  10/17/2024 10:34 AM Central
    Dank je wel Katinka! Mooie metafoor van de zandkorrels en niet alleen toepasbaar ivm verkoop, maar ook bij negatieve opmerkingen...
    Katinka Michiels AUTHOR  10/17/2024 12:55 PM Central
    Zo is het!!!
  2. Karoline VAN DE MERGEL  07/31/2024 01:55 AM Central
    Deze blog heb ik nu al een paar keer opnieuw gelezen.. en ja.. onthouden.. moeilijk in het begin.. maar één keer je dit kan inzien is het een verrijking.
    Ik dacht ook... (door mijn enthousiasme voor mijn eigen cursussen) allé hoe kan het dat ze dat nu niet willen inzien.. dit is echt iets voor hen....

    Dus we gaan die zandkorreltjes afschudden...
    Katinka Michiels AUTHOR  07/31/2024 03:02 AM Central
    Ja het is echt iets dat je moet leren hee. Zeker niet makkelijk want zoals je zelf zegt : je weet soms dat jouw cursus echt iets voor hen zou zijn. Goed schudden dus! Dankjewel voor je reactie, dat waardeer ik altijd enorm.

Leave a Comment