Een Facebookgroep maken waar je succesvol klanten mee aantrekt

Een facebookgroep maken,  is superbelangrijk als online ondernemer, misschien nog wel meer dan een profiel en een pagina.



Waarom?

Eigenlijk creëer je een eigen zaaltje vol mensen die meer willen weten over het thema waar jij gepassioneerd mee bezig bent. En dat is precies het publiek dat jij zoekt.
  • Je zorgt voor meer betrokkenheid
  • Je kan meer en specifiekere informatie delen
  • Je kan unieke inhoud delen
  • Facebook houdt van groepen en geeft prioriteit aan groepsinhoud
  • Je kan leereenheden instellen
  • Je kan het gebruiken om je emaillijst op te bouwen
  • Je versterkt de know like trust factor

Hoe krijg je er dan precies meer klanten door?

Wel … mensen kopen van mensen. Mensen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen. De know-like-trust factor. Mensen die ze kennen en jij versterkt de “ik leer je kennen” factor door interactie in je groep. Mensen die ze leuk vinden en jij versterkt de “ik vind je leuk” factor door echt gul te geven en te zorgen voor de mensen in je groep. Mensen die je vertrouwen en jij versterkt het vertrouwen door gewoon echte connecties op te bouwen in je community.

Een Facebookgroep maken – wie komt in je groep?

Ok, je wilt een groep maar denkt: wie zou er nu toch in mijn groep willen?
Er zijn 3 redenen dat mensen in een groep komen:
1= Omwille van de ondersteuning. Zij willen zich gesteund, erkend en begrepen VOELEN.
2= Omwille van het ontmoeten van gelijkgestemden. Zij willen vooral weten van elkaar “HOE DOE JIJ DAT?”
3= Omwille van kennis. Zij willen van de coach/mentor leren “HOE DOE IK DAT?”

Nieuwe leden screenen

Nieuwe aanmelders ‘screenen’ met een vragenlijst
Bij aanmelding kan je aan je nieuwe leden vragen om vragen te beantwoorden. Ik meld ook dat enkel mensen die de vragen beantwoorden, zullen toegelaten worden.
De vragen die ik stel zijn:
1. Wat voor onderneming heb je of wil je starten? (zo weet ik goed of deze persoon bij mijn doelgroep hoort)
 2. Wat wil je uit deze groep halen? (zo weet ik goed welke informatie mijn leden belangrijk vinden en dat maakt het maken van mijn content-kalender veel gemakkelijker).  

Een Facebookgroep maken – hoe doe ik dat precies?

Stap 1 : de wie en de wat

Wie is jouw ideale klant? Wie zijn de mensen die wat aan jouw informatie hebben? Wie zijn de mensen waar je graag mee zou werken? Die je graag zou helpen?
Als jij een kamer mocht vullen met je favoriete mensen, wat zouden zij dan met elkaar gemeen hebben?
 
Wat ga je bieden? Wat hebben deze mensen nodig? Wat willen ze weten? Wat willen ze voelen? Wat willen ze ervaren? Wat willen ze leren? Waar sukkelen ze mee? Welke behoefte die zij hebben, kan jij vervullen?
Enne … weet je dit niet? Vraag het hen dan!
 

 Stap 2 : een naam 

Een naam die nog niet benomen is. Een naam die kort en makkelijk te onthouden is. Een naam die duidelijk is.
Een formule die vaak gebruikt wordt is
Adjectief + adjectief + zelfstandig naamwoord
 

Stap 3 : beschrijving

Geef de groep een beschrijving.
 

Stap 4 : instellingen

Overloop alle instellingen en wijzig naar wens.
Beslis of je met eenheden (social learning) wilt werken. Wat zijn eenheden? Je kan posts aan een eenheid toevoegen – wat net zoals een cursus is – je voegt lessen toe aan een eenheid die jouw groepsleden in volgorde kunnen bekijken.
 

Stap 5 : nodig mensen uit

Je wilt dat je groep direct wat VAVAVOUM uitstraalt en niet dat er maar een paar personen in zitten. Nodig dus alvast persoonlijk wat mensen uit die in je doelgroep vallen. Ga voor die eerste 5. Vraag hen heel duidelijk (zodat jij meteen de juiste posts en informatie gaat delen) :
Wat is het probleem en wat verlang je?
 
 

Stap 6 : maak je welkom post

Deze is zeer belangrijk want elke keer als je 20à50 nieuwe leden hebt (of elke week), ga jij je nieuwe mensen verwelkomen als eerste connectie stap.
Download mijn spiekbriefje ..


 

Stap 7 : groepsregels

Stel de regels voor je groep.
Duidelijke afspraken maken goede vrienden.
 

Een Facebookgroep maken – waar vind ik mensen?

  1. Je kan zelf mensen uitnodigen. Voeg ze niet vanzelf toe aan je groep maar nodig ze uit. Als jij al een mailinglijst hebt, kan je die mensen uitnodigen.
  2. Op mijn profiel vertel ik steeds wat ik die week ga verklappen, leren, tonen … in mijn facebookgroep. Dit triggert om in de groep te komen.
  3. Een gratis online Masterclass/workshop/webinar stream ik in mijn facebookgroep. Ook dit is een reden om in de groep te komen. Hoe je een webinar streamt in een facebookgroep, lees je in dit blog : www.katinkamichiels.be/zoom-meetings
  4. Je kan de link naar je groep in je profiel zetten.
  5. Je kan actief zijn in andermans groepen zonder jezelf te promoten. Maar als mensen gaan kijken wie jij bent en je meldt je groep bovenaan in je profiel dan maak je ook meer kans dat ze zich aanmelden. Let op: hou je altijd aan de regels van andermans groepen.
  6. Doe winacties in je groep en laat mensen anderen (die in de doelgroep passen) uitnodigen.

Een Facebookgroep maken – hoe krijg ik interactie?


Tip nr 1
Hoe actiever jij bent, hoe meer energie jij er in stopt, hoe meer je er zal uithalen.
Tip nr 2
Verwacht interactie vanaf de start dat iemand in je groep komt.
Stuur ze een persoonlijk berichtje om ze te verwelkomen. Vraag wat ze precies willen leren en GEEF ze dat.
Tip nr 3
Niet te snel verkopen! No sex on the first date ♥
Tip nr 4
Niet te traag verkopen! Als het er nooit van komt, dan komt het er nooit van. Een niet zo wijze uitspraak maar wel een ware.
Tip nr 5
Maak content die raakt
Maak content die informatief is
Maak content die luchtig en grappig is
Tip nr 6
Stream ZOOM calls in je groep. Zie dit artikel hoe je dat precies doet : www.katinkamichiels.be/zoom-meetings 
Tip nr 7
Deze had eigenlijk eerst moeten staan. VRAAG om reacties. Vaak weten mensen niet dat jij het leuk vindt en dat jij tijd hebt om de interactie aan te gaan.
Tip nr 8
Doe regelmatig (ik doe dat 1x per week) een poll. Zo leer jij jouw mensen nog beter kennen. Vraag hun mening. Dat ervaar je vast in het gewone leven ook : mensen geven je graag hun mening.
Tip nr 9
Wees kwetsbaar. We hebben een gewoon leven en een INSTA-leven waar we alleen foto’s met onze mooiste smile tonen. Maar herinner je nog hierboven : mensen kopen van mensen. En mensen lachen niet altijd. We hebben niet altijd ons beste beentje voor. Dat mag!
Tip nr 10
Reageer op reacties. Zo vaak hoor ik mensen zeggen : niemand is actief in mijn groep. Maar ben jij dat zelf? Vaak doen mensen gewoon wat jij doet.
Tip nr 11
Stel vragen.
Download mijn spiekbriefje waar meteen ook 20 vragen staan die jij in je Facebookgroep kan gebruiken.  

 

--

Helpt dit blog jou?

Ik hoop natuurlijk van wel want elke week schrijf ik met plezier om jou verder te helpen met waanzinnig waardevolle tips en strategieën zodat jouw business kan BLOOMEN zonder dat je tijd opoffert voor family & fun.

Wil jij dit delen omdat jij ook mee wilt helpen de wereld meer BLOOMING te maken?

Op maandag (2-wekelijks) post ik een nieuw blogartikel MET gratis download op mijn blog. 
Op woensdag maak ik een nieuwe video >> YOUTUBE kanaal
 
Heb jij al een gratis weggever voor jouw bedrijf? Zodat je de juiste mensen kan aantrekken? Zodat jij klaar bent om ze te betoveren met jouw passie, kennis en magie?  

Knuffels en Bubbels
Xoxo Katinka

0 Comments

Leave a Comment