Een copycat!

Een collega van me meldde onlangs dat zij een copycat had. Jakkes! De copycat had haar freebie tot en met haar digitale product gekopieerd. Ze vertelde ons dit in een facebookgroep en natuurlijk waren we allen met afschuw vervuld.

Er kwamen veel commentaren zoals :
  • je bent uniek
  • niemand kan jou echt kopiëren
  • na-apen is het mooiste compliment
En alhoewel deze lieve commentaren zowel waarheid als een hart onder de riem zijn, je blijft toch wat verdwaasd achter als zoiets je overkomt.
 

Copycat - Help! Ik heb een copycat

Dit gebeurt er als je een copycat opmerkt
(ps: dit weet ik uit eigen ervaring):


  1. Fase 1: Je hart staat stil, het bloed trekt weg uit je gezicht, je staart in ongeloof naar je scherm. Je hernieuwt je pagina want je kan niet geloven wat je ziet. Maar het is waar. Je bent gekopieerd. Jouw baby, jouw eigen unieke creatie staat nu te blinken op een andere website.
  2. Fase 2: Je hart gaat de hoogte in, het bloed stijgt je naar het hoofd, je staart met woede naar je scherm. In gedachten word je een reuze luipaard dat deze website bespringt en verscheurt.
  3. Fase 3: Paniek! Nu komt de paniek boven, want je bent geen reuze luipaard en het is niet netjes andermans website te verscheuren. Maar wat moet je dan? Oh God, denk je, waarom moet die mij overkomen? Wat moet ik doen? Hoe moet ik dit aanpakken?
  4. Fase 4: Dit is mijn SOS copycat plan. Niet dat ik een expert ben in websites verscheuren of luipaardtanden bezit, maar ik heb ook al 2 copycats gehad en dit is hoe ik dit aanpakte:

Copycat SOS plan

Ademen en een goed plan is wat je nodig hebt

  1. Fase 1: adem even diep in want als je jouw luipaardpak nog aan hebt in gedachten dan ga je te wild te werk. Dan wordt de communicatie tussen jou en de copycat één van aanvallen en verdedigen en dat is niet hoe je dit wilt oplossen. Het is belangrijk dat jij in je waarde blijft en dus je vriendelijke zelf.
  2. Fase 2:  realiseer je dat er altijd een reden is dat deze persoon dit doet. Niemand doet iets zomaar. Denk even na over de reden. Het is namelijk mogelijk dat deze persoon niet weet dat ze in de fout gaat. Het is ook heel goed mogelijk dat deze persoon niet weet hoe ze dingen moet doen en daarom maar kopieert. Het is ook mogelijk dat deze persoon creativiteit mist. Als je al deze mogelijkheden voorop houdt, dan kan jij de ideale oplossing bieden voor deze persoon. En als je iets te bieden hebt, dan luisteren mensen.
  3. Fase 3: een vriendelijke email die erop wijst dat je geschrokken was, want dat het eigenlijk niet mag dat er duplicaten verschijnen van jouw unieke creatie.
  4. Fase 4: Je zal zien dat een eenvoudige mail vaak alles snel oplost. Als dit niet het geval is, dan is een raadsman natuurlijk ook een oplossing.

Copycat / 2 voorbeelden INCL mails

COPYCAT VOORBEELD 1

Voorbeeld 1: een dame die mijn gratis ebook ook gratis aanbood en mijn meest recente blogartikels copy paste op haar blog zette.

Zij ontving deze mail:
Hoi ….
Wat ben ik vereerd dat je zo dol bent op mijn artikels en ebook. Ik moet je wel vertellen dat je dit boek niet zomaar mag delen. Je mag mensen wel omleiden naar de link : www.katinkamichiels.be/gratis. Ik zou het superfijn vinden als je dit in orde brengt.
Ik merk ook dat je zomaar blogartikels overneemt. Ook dat mag niet. Mag ik je vragen om deze te verwijderen. Dit kan enkel met mijn toestemming en dit kan wel, maar onder bepaalde voorwaarden. Moest je deze voorwaarden graag kennen, dan mag je mij altijd mailen.
Liefs, Katinka

COPYCAT VOORBEELD 2

Voorbeeld 2: een dame maakte dezelfde cursus met eenzelfde soort opvolgcursus.

Dit kon ik natuurlijk niet weten. Ik zag wel dezelfde onderwerpen passeren maar dat zegt niets. Tot een klant van mij ook deze cursus kocht en schrok dat ie dezelfde cursus ontving. Mijn hart stond echt even stil, denk ik. Mijn eerste reactie was dan ook in de woedende fase om er een advocaat op te zetten. Na heel wat flink ademen werd ik weer mijn vrolijke zelf.

Zij ontving deze mail:
Hoi,
Wat ben ik vereerd dat je zo dol bent op mijn cursus dat je deze helemaal overgenomen hebt. Toch wil ik je er even op wijzen dat wanneer je eenzelfde cursus verkoopt, je dit wettelijk gezien niet onder je eigen naam mag doen.
Maar hier bestaat wel een schitterende oplossing voor. Wat denk je van een gratis zoomsessie waarbij ik je toon hoe je affiliate kan worden van al mijn producten en programma’s. Op die manier kan je met al mijn creaties werken, een mooie commissie verdienen. En jij hoeft nooit meer creatief aan de slag en kan je focussen op jouw marketing strategie. Mij lijkt dit een geweldige win/win situatie.
Lijkt dit jou ook een leuk idee?
Liefs, Katinka
 
 
Resultaat na deze mails:
  • 1 verloren fan (uit voorbeeld 1) + 1 trouwe ambassadeur (uit voorbeeld 2)
  • geen negatieve gevoelens die blijven hangen
GEEN GEVOLG AAN JOUW MAIL

Wat ik dan doe, is die persoon blokkeren:

op mijn website : zodat deze mijn pagina's en blogs niet meer kan zien.
op mijn social media 

Uiteraard kan je er ook een raadsman op zetten.

Dit kan een copycat nooit!

  • Een copycat kan nooit innoveren.
  • Een copycat kan nooit jouw persoonlijkheid overnemen.
  • Een copycat kan nooit in jouw hoofd kruipen en terwijl deze dus materialen kopieert, ben jij in gedachten al bij je volgende creatie.
  • Een copycat loopt dus altijd 1 jaar achter.
  • Een copycat bezit misschien niet jouw doorzetting en inzichten en kan daardoor succes mislopen.
  • En wees jezelf … ook dat kan een copycat niet.
Afbeelding met tekst, persoon, dragen, hoed

Automatisch gegenereerde beschrijving

Jouw Focus

Denk maar aan 1 ding:
Je eigen business en hoe je deze vooruit kan krijgen. Aan je eigen boodschap, je eigen innerlijke kwaliteiten en je eigen persoonlijk uitgekozen niche.
Heb jij moeite met het aantrekken van klanten, start dan met mijn gratis weggever : Klanten Aantrekken
 

Spot een copycat

Zo spot je een copycat:
Wil je weten of bepaalde inhoud van op je website wordt gekopieerd, haal dan jouw website door deze scanner: http://www.copyscape.com/

Copycat Preventieplan

  1. Je kan een copyscape banner op je website plaatsen. Die kan je hier downloaden : https://www.copyscape.com/banners.php
  2. Zet het ook standaard op je website in de footer : © katinka michiels 2024-2025
  3. Maak in elk e-book of online programma ruimte voor het melden van de copyrights.

Copyrights

Hoe zit dat eigenlijk als je vergeet een © te gebruiken of dat je niets over copyrights vertelt. 
Ook dan BEZIT jij het copyright!
Je hoeft het niet te vermelden om het als RECHT te hebben.
Let op : op titels bestaat geen copyright tenzij er een patent op is aangevraagd.

Jouw beurt

Laat hieronder in de reacties weten wat jij doet op voorhand om copycats tegen te gaan. 
En heb jij al eens een copycat gehad? doe je verhaal!

Liefs,
Katinka



Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie na te laten onder het blog of het gewoon gezellig te delen met andere ondernemers die dit nodig hebben.

Heb jij een vraag?
Dan maak ik er een blog over! contacteer me
Volg ook mijn praktische "HOE DOE JE HET" video's >>> YOUTUBE kanaal
 

Zal ik je tonen hoe ik nieuwe mensen aantrek?


Dit bracht me mijn ultieme methode, mijn ultieme rust in het hoofd en mijn ultieme succes.

1 Comment

  1. Dominique Jacobs  11/20/2021 03:59 AM Central
    Super info en stof tot nadenken: praktisch, menselijk en to the point. Bedankt Katinka.

Leave a Comment