Salesfunnels - ik hou er van! Waarom? Omdat deze een geautomatiseerde manier biedt om : vertrouwen op te bouwen, je expertise te tonen EN volgers om te toveren naar klanten.

Maar wat als je niet de verwachte resultaten haalt?

Salesfunnels – de resultaten

Wat mag jij verwachten? Want veel coaches laten het achterste van hun tong niet zien. Toen ik startte vroeg ik aan iedereen : 

  • Hoeveel aanmelders heb jij op je mailinglijst
  • En hoeveel zijn aanwezig op je webinar
  • En hoeveel klanten maak je

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak op mijn honger bleef zitten.

Dus WAT IS NORMAAL qua verwachtingen?

Dit leerde ik in mijn 10 jaar + online ondernemen:

Een koud publiek : slechts 1 à 3 % koopt. (koud publiek is mensen die jou niet kennen op het moment dat je een aanbod doet – ze hebben jou misschien net via Social Media leren kennen).

Een warm publiek : hier kunnen de statistieken oplopen maar gangbaar is 10%. (warm publiek zijn mensen die op jouw mailinglijst staan, die al wat gevolgd hebben, …)

Dus ik weet nu :

Als ik 10 klanten wil maken, dan heb ik tussen de 100 en 1000 nodig. Dit maakt dat ik me ALTIJD focus op leads aantrekken.

Want als je dat doet en je trekt 1000 mensen aan, dan kan je zowat uitrekenen dat daar jouw doelstelling van 10 klanten uit zal komen.

LET OP: statistieken zijn statistieken. Elke niche is anders, elke persoon is anders.

Dit weet ik nu ook :

Hoe meer vavaboum en buzzzzz je zelf geeft, hoe meer beweging er in alles komt >> meer leads >> meer fans >> meer klanten.

Maar effe terug naar het onderwerp van de dag : salesfunnels

WAT IS EEN SALES FUNNEL?

Een sales funnel is in wezen een customer journey of de reis die je wilt dat je klant doormaakt. Deze reis vindt plaats vanaf het moment dat ze je voor het eerst ontdekken tot het moment dat ze een klant of een betalende klant worden. 

JE GRATIS WEGGEVER

Je salesfunnel begint helemaal bovenaan de trechter met een gratis weggever of freebie om bezoekers op je e-maillijst te krijgen. Hierdoor kunnen ze vertrouwd raken met jou en je merk.

De middelste delen van de salesfunnel zijn wanneer je die mensen gaat koesteren en ermee in contact komt. Hier bouwen we aan de know like trust relatie.

Zo kan jouw salesfunnel er uit zien :

VERWEN JE EMAILLIJST

Er is een gezegde dat in de online ruimte iemand zeven keer iets moet zien  voordat ze comfortabel genoeg zijn om een aankoop te doen. 

En natuurlijk hoe duurder jouw aanbod is, hoe meer het nodig is dat mensen jou gaan vertrouwen.

Meestal krijg je niet meteen iemand zover dat hij zich aanmeldt en betaalt voor een hoge ticketaanbieding. Als ze je helemaal niet kennen, moet je met ze in contact komen en moet je ze laten kennismaken met wie je bent als ondernemer, als coach, ongeacht je titel. Je moet ze vertrouwd maken met je, zodat ze de vertrouwensfactor hebben.

Het niet koesteren van uw publiek is een van de belangrijkste redenen waarom een verkooptrechter mogelijk niet succesvol is.

Om je te tonen dat KNOW LIKE TRUST soms een geduld werkje is EN dat mensen die NIET kopen, het later vaak wel doen ...

heb ik een lijstje gemaakt van 20 nieuwe Blooming Business leden en hoe lang ze op mijn lijst / groep staan

  • 1 week - 1 persoon

  • 2 weken - 1 persoon

  • 1 maand - 2 personen

  • 2 maanden - 5 personen

  • 3 maanden - 1 persoon

  • 5 maanden - 1 persoon

  • 6 maanden - 2 personen

  • 9 maanden - 1 persoon

  • 1 jaar - 2 personen

  • 5 jaar - 1 persoon

  • 6 jaar - 2 personen

  • 7 jaar - 1 persoon

Zo zie je maar dat er bij sommige mensen wat tijd overgaat voor het HUN tijd is.

JE GRATIS WEGGEVER KOMT NIET OVEREEN MET DE BEHOEFTE VAN JE PUBLIEK

Zelfs al volg je alle regels van mijn HOE MAAK JE EEN GEWELDIGE FREEBIE – video en checklist (die je trouwens HIER kan aanvragen), dan nog kan het zijn dat je een keuze maakt die niet helemaal aansluit bij je doelpubliek.

Bijvoorbeeld:

Suzy is één van mijn klanten en zij maakte een geweldige freebie met 3 gezonde kooklessen. Ik vond het zelf heel tof en helemaal volgens de regels gemaakt.

Maar het liep maar mondjesmaat …

Toen besloot Suzy een nieuwe te maken : 65 tussendoortjes. En wat ging deze als een tierelier. Snel naar 400 en daarna in 4 maanden naar 1600.

Hoe weet je nu wat aansluit bij jouw doelpubliek?

Heel eenvoudig. Je vraagt het!

  • Maak een poll

  • Maak een survey

  • Of vraag het tijdens gesprekken

WAANZINNIG VEEL OPT-INS MAAR GEEN VERKOOP?

Als je echter tonnen mensen krijgt die zich aanmelden voor jouw freebie, maar ze converteren niet naar klanten, dan is het slim om te kijken naar de emails die in je funnel zitten.

Verwennen deze je mensen? En hoe doe je dat?

Eerst en vooral, weet dat er altijd freebie-jagers tussen zullen zitten. Zij denken dat ze een resultaat kunnen halen door van freebie naar freebie te hoppen. 

Het is heel normaal dat er zulke mensen tussen zitten.

Maar dan nog blijft het slim om je mails onder de loep te nemen.

  • Geef je genoeg waarde.

  • Geef je genoeg motivatie en inspiratie.

  • Doe je niet teveel promo.

  • Zijn je promo mails gebalanceerd doordat ze ook waarde bevatten.

Jouw beurt

Waar zitten jouw verbeterpuntjes?
--

Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie na te laten onder het blog of het gewoon gezellig te delen met andere ondernemers die dit nodig hebben.

Heb jij een vraag?
Dan maak ik er een blog over! contacteer me
Volg ook mijn praktische "HOE DOE JE HET" video's >>> YOUTUBE kanaal
 

Wat is voor jou die ENE volgende stap in jouw business?


Dit bracht me mijn ultieme methode, mijn ultieme rust in het hoofd en mijn ultieme succes.

0 Comments

Leave a Comment