Meer conversie met je website en social media posts? 

Maak een onweerstaanbare call to action. Een call to action is een manier om iemand uit te nodigen om een bepaalde actie uit te voeren.
Je komt dagelijks wel tientallen call to actions tegen. Een voorbeeld van call to actions die jij je website bezoekers kan voorschotelen zijn:
  • aanmelden voor je freebie (gratis weggever)
  • een reactie nalaten op je blogs
  • je op facebookpagina volgen
  • lid worden van je facebookgroep
  • je nieuwe cursus bekijken
  • een quiz invullen
  • doorverwijzen naar een interessante pagina of artikel
Je wil de kans dat ze deze actie uitvoeren zo groot mogelijk maken en daarvoor moet je CTA (call to action) zo aantrekkelijk mogelijk zijn.

Een goede conversie ratio

Een goede call to action heeft een goede conversie ratio, wat betekent dat een substantieel aantal mensen daadwerkelijk de actie uitvoert.
Je berekent je ratio door het aantal aanmeldingen (of wat ook je call-to-action was) te delen door het aantal gebruikers (zie je google analytics) op je website gedurende 30 dagen.
Daaruit leer je jouw conversie percentage en weet je dat als er bijvoorbeeld 100 mensen op jouw website komen er 2 zich aanmelden.
Zo weet je ook meteen hoe belangrijk 1) voldoende bezoekers is, maar ook 2) hoe belangrijk een goede en in het oog springende call to action is.
 

Meer conversie met je website - Een paar voorbeelden van call to action

Anthony Robbins is een heel bekende man on- en offline. Zoals je ziet heeft hij zelfs meer dan 1 call to action vanaf het moment dat je op zijn website komt.

Anthony Robbins heeft meerdere call to actions.  
Hier zie je het voorbeeld van een popup die verschijnt als je de website bezoekt. Popups kunnen heel vervelend en storend zijn. Gebruik ze dus zeker wijs.
Hoe ik het doe? Ik laat de POPUP pas verschijnen als iemand klikt op JA DIT WIL IK.
 
 
Wil je mijn call to action in actie zien? Ga dan naar www.katinkamichiels.be/gratis 
 

Meer conversie website - Stappenplan voor het ontwerpen van een call to action

Er zijn 2 belangrijke pijlers bij een goede CTA :
  • welke actie wil jij je bezoeker toe uitnodigen
  • wat is de WIIFT – what is in it for them – oftewel: waarom zou de bezoeker dit doen, wat heeft ie er zelf aan?

Stap 1 : Hou het eenvoudig

En dit lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want je moet dus het aanbod (wiift), het voordeel en de actie in een zo kort mogelijke zin benoemen. Eenvoudig, kort en krachtig.

Stap 2 : Spreek de taal van je ideale klant

Toch ook een moeilijke omdat we in de Nederlandse/Belgische taal toch ook wat verschillen hebben zitten.
Ik los dit op door meer mijn eigen taaltje te spreken. In mijn gedachten (als ik me dit wijs maak, mag je dit onderaan vertellen in de comments) is mijn ideale klant dol op mijn zippedeedoo taaltje.

Stap 3 : Gebruik de gebiedende woorden

Dit lijkt was schooljuf-achtig, maar lees volgende zinnen even en zie meteen welke het meest uitnodigt tot actie
  • Je kan hier het ebook downloaden
  • Download het ebook hier

Stap  4 : Pimp je call to action

Door je call to action aantrekkelijker te maken, wordt de kans groter dat de actie ondernomen wordt.
Je kan dit doen door:
  • een mooie afbeelding erbij te maken
  • meer authenticiteit en humor verweven in je CTA

Stap 5 : Urgentie

Zorg dat er dringendheid in je call to action zit, waardoor bezoekers het gevoel hebben dat ze iets gaan missen als ze niet in actie schieten.
Amazon is hier zeer krachtig in met hun CTA : koop NU om 50% korting te krijgen. Gebruik woorden zoals “vandaag” “nu” “onmiddellijk”.

Stap 6 : Maak je call to action zichtbaar

Het is de bedoeling dat mensen bijna over je CTA struikelen, er niet omheen kunnen. Als je de call to action ergens verstopt, dan zal je merken dat je conversie ratio ook de dieperik in keldert.
Zichtbaar kan zijn:
  • bovenaan je website
  • in je header
  • onder je header
  • in de zijbalk
  • onder elk blogartikel
  • midden in een blogartikel
Ook sprankelende kleuren of bij je brand passende kleuren zetten je CTA meer in de kijker.

Stap 7 : Maak het gemakkelijk

Zorg dat de actie uitvoeren easy peasy is. Als je vraagt om te downloaden, zorg dan niet dat zij doorheen 20 kliks moeten (bij wijze van spreken) voor ze aan de download zijn.
Dit is één van de redenen waarom ik geen CAPTCHA gebruik bij call to actions.

Meer conversie website - dan is dit superbelangrijk

Nog veel belangrijker dan HOE een call to action maken IS ….
Dat je deze maakt bij alles wat je creëert en de wereld in zet. En dat is iets dat zooooooo vaak vergeten wordt. Of het nu een mail is, een blogje, een pagina die je maakt: altijd is er een ACTIE te ondernemen, altijd is er een VOLGENDE STAP.

Dit is jouw volgende stap:
Jouw beurt
Zorg dat je bij alles wat je maakt, een CTA toevoegt. Er is altijd een volgende stap, al is de volgende stap een verwijzing naar een andere pagina, …

PS: en reageer zeker op mijn call to action – hier komt ie
Wil jij mijn methode om naar 100.000 euro (en meer) te groeien? Ik gebruik deze methode nu al bij 3 van mijn eigen bedrijven en bij honderden klanten. 

--

Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie na te laten onder het blog of het gewoon gezellig te delen met andere ondernemers die dit nodig hebben.

Heb jij een vraag?
Dan maak ik er een blog over! contacteer me
Volg ook mijn praktische "HOE DOE JE HET" video's >>> YOUTUBE kanaal
 

Wat is voor jou die ENE volgende stap in jouw business?


Dit bracht me mijn ultieme methode, mijn ultieme rust in het hoofd en mijn ultieme succes.

0 Comments

Leave a Comment