Website fouten wil je liever niet maken. Zeker niet als ze eenvoudig recht te zetten zijn. De bedoeling van je website is toch dat ie geld opbrengt, niet? Wat als jouw website business wegjaagt? Ja hoor, het gebeurt vaker dan je denkt. 

Hoe dikwijls ben je zelf niet op een website geland om meteen weer weg te klikken. Maar geen zorgen.
Laten we samen de top 5 fouten overlopen en meteen rechtzetten.

Dit zijn de meest gemaakte website fouten
 

Website fouten - Fout nr. 1: Je website heeft geen duidelijk doel.

Je moet weten waarom jij een website hebt.
Je bent misschien gestart met een website omdat je anderen wilde helpen. Dat is natuurlijk erg fijn en dat is ook een groot deel van mijn waarom ik dit doe. Maar ultiem wil (of moet) je er een inkomen (of bijverdienste) aan overhouden anders blijft het niet duren. En daar zijn je volgers ook niet mee gebaat.
Het ultieme doel = geld verdienen. Maar hoe? Wat is jouw strategie?

Ik kan je alleen maar helpen via mijn strategie en deze is = emailadressen verzamelen zodat ik weet wie mijn volgers zijn ...
Zodat ik ze op allerlei manieren kan bereiken (via emails, via facebook en via video’s).
Zodat ik ze geweldige extra waardevolle tips, ebooks, recepten, how to’s kan bezorgen.

Waarde geven is inderdaad van het allergrootste belang. Zelf geef ik mijn volgers waarde via mails die ze nergens anders krijgen, waarde via besloten facebookgroepen die ze nergens anders krijgen, waarde via nieuw blogartikels, en ga zo maar door.
Ik ben niet terughoudend in niks en deel alles 100%.

JOUW BEURT : wat is het doel voor jouw website – richt je website in zodat deze aan jouw doel tegemoet komt.

 

Website fouten - Fout nr. 2: Je website zegt niet voor wie deze bedoeld is.

Wanneer je op een website terecht komt of op een artikel hoor je graag meteen of dit de website is die je kan helpen.
Ik help coaches verder. Ik ben experte hierin omdat ik dit zelf doe, ik ken de obstakels en ik kan perfect de juiste route aangeven.
Geef dus meteen aan wie jij wil helpen en laat hen voelen dat ze op de juiste plaats zijn terecht gekomen.
JOUW BEURT : zet een “voor wie is dit” op jouw homepagina.


Website fouten - Fout nr. 3: Je website heeft geen duidelijk navigatiesysteem.

Deze zie ik erg vaak. Een menu waar zoveel aanbiedingen in staan, waar zoveel informatie te vinden is, dat niemand weet waar te beginnen.
Als je iemand keuze geeft, is er altijd twijfel, want er moet gekozen worden. Kiezen = verliezen en dat brengt nog meer twijfel. En iemand die twijfelt, gaat in uitstelgedrag en doet niets.

Je moet dus de bezoeker bij de hand nemen. Mijn eigen website bevat al meer dan 100 pagina's, toch zie je er maar 6 in het menu. *1
Je wordt via het menu Home geleid naar GRATIS (klein gratis weggevertje) naar GRATIS TRAINING (grote serieuze weggever) naar AANBOD (1 aanbod, al heb ik er meer, maar dit is het belangrijkste aanbod voor mijn echte ideale klant). 
Zo is er geen twijfel mogelijk. Ben je mijn ideale klant, dan is dit de weg en het proces en avontuur dat ik voor jou heb uitgestippeld van 0 naar 100K.
En door 2x gratis (klein en groot) aan te bieden kan jij ervaren of je me een leuk mens vind en genieten van de bakken vol kennis die jou vooruit gaan brengen.

Mijn motto : RIJKDOM IN EENVOUD !
Omdat je zelf natuurlijk helemaal ondergedompeld bent in wat je doet, kan je niet meer met “verse” ogen naar je website kijken.
Wanneer iemand voor de eerste keer op je website komt, moet duidelijk zijn hoe de lezers het snelste komt bij de informatie die hij/zij wil hebben.

JOUW BEURT : vraag aan iemand die absoluut niet weet wat jij doet om een kijkje te nemen op jouw website en eerlijke feedback te geven. Gebruik deze om eventueel dingen te re-designen.
 

Website fouten - Fout nr. 4: Teveel content.

Deze gaat verder op de vorige fout. Niet alleen je navigatie (menu) moet eenvoudig zijn, ook je content mag geen al te grote lappen tekst zijn.
De essentie moet in het oog springen.
Je hebt maar een aantal seconden om de aandacht te krijgen van iemand die voor de eerste keer op je website komt.
 Als je dan door heel veel informatie moet worstelen, haak je snel af.

JOUW BEURT: bekijk je content en daar waar het kan, haal je onnodige informatie weg.
Maak ook duidelijke hoofdstukken en werk met bullet points. Op die manier kan een lezer even schuin door de content lopen en weten of deze voor hem/haar interessant is.

 

Website fouten - Fout nr. 5: Geen opt-in.

Ik zou het bijna vergeten te vermelden omdat het voor mij zo vanzelfsprekend is. Maar een opt-in is EEN MUST.
Weet je waarom het zo belangrijk is?
Voorbeeld: je bent op zoek naar een glutenvrij recept. Je surft doorheen verschillende website en noteert een paar recepten.
Verder gaat het niet. Je komt misschien nooit meer op diezelfde websites terug.
Wat als één van die website je een e-book had aangeboden met lekkere recepten, zou je dit misschien gedownload hebben. De website eigenaar kon je dan nog meer waarde sturen en wanneer jij ooit een receptenboek of een programma zou willen aankopen, zal je een band hebben met deze persoon.
Mensen kopen als ze je kennen, je graag hebben en je vertrouwen. Dit is niet iets dat pif poef paf ontstaat. Hier bouw je aan.
En je kan hier enkel aan bouwen als je weet wie ze zijn >> en dus hun emailadres kent.
JOUW BEURT : maak een mooie en onweerstaanbare optin.  

Laat me weten!

Wat was jouw score? 
Hoeveel van de 5 heb jij NU goed?

*1  : zie Wikipedia over het magische nr 7, waarin Cognitief Psycholoog Miller de limieten van het korte-termijn geheugen bespreekt : https://en.wikipedia.org/wiki/The_Magical_Number_Seven,_Plus_or_Minus_Two
--

Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie na te laten onder het blog of het gewoon gezellig te delen met andere ondernemers die dit nodig hebben.

Heb jij een vraag?
Dan maak ik er een blog over! contacteer me
Volg ook mijn praktische "HOE DOE JE HET" video's >>> YOUTUBE kanaal
 
Heb jij al een gratis weggever voor jouw bedrijf? 
Zodat je de juiste mensen kan aantrekken? Zodat jij klaar bent om ze te betoveren met jouw passie, kennis en magie?  

Knuffels en Bubbels
Xoxo Katinka

0 Comments

Leave a Comment