Lanceer je online cursus 

Oftewel 10 tips om meer te verkopen zonder een verkoopsgevoel.
 
Je online cursus lanceren en een lanceerplan maken is superbelangrijk.
Want je mag de mooiste cursus maken, de beste transformatie hierin verweven … als niemand van jouw cursus weet, gaat niemand kopen.
Het is dus altijd aan JOU om er buzzzz aan te geven.
 
In januari lanceerde ik mijn cursus Blooming Business. In dit blogje deel ik mijn cijfers met jou.
Haha, eerlijk zijn … ben jij ook altijd zo benieuwd naar de omzet en cijfers van anderen. Ikke wel. En niet omdat ik zo nieuwsgierig ben (ja, dat ook wel) maar vooral omdat het een leidraad is voor wat mogelijk is.
 
Ik sta bekend voor mijn transparantie, dus vertel ik jou graag the GOOD, the BAD en the UGLY (en niet alleen mijn prachtige resultaat)
 

The GOOD

  • Ik mocht 54 blooming business babes verwelkomen + 2 VIP trajecten
  • Eerlijk is eerlijk : 2 mensen hadden gratis toegang gekregen   

The BAD

  • Mijn hoofd stond niet helemaal naar lanceren, want mijn familie en ik gingen door een heel moeilijke periode en heel onverwacht.
  • Gelukkig is mijn systeem gebaseerd op heel veel automatisatie. 
  • Gelukkig zijn mijn volgers fantastische vrouwen die vooral ook heel empatisch zijn en dus werd dit uiteindelijk nog een heel omarmende periode, althans zo voelde het wel. 

The UGLY

  • Een lancering zonder problemen??? Ik moet het nog zien gebeuren. Hoe goed je ook voorbereid bent, er is altijd iets wat je over het hoofd ziet of wat er last-minute misloopt. Dus ook dit keer … 
  • Het eerste wat fout liep was in mijn communicatie naar de opwarmende challenge. Ik zei in mail 1 dat het 5 dagen lang om 12u30 was en in mail 2 dat het 5 dagen lang om 20u was. Resultaat : ik deed het 5 dagen lang om 12u30 en om 20u. Dubbel zoveel werk, maar eerlijk was het ook dubbel zo veel fun en engagement. Een geluk bij een ongeluk.
  • Het tweede wat fout ging was dat er toch wel wat taalfoutjes in de cursus stonden – over je eigen fouten kijk je gewoon over ☹.  

Lanceer je online cursus – het werkt!

Maar terug naar the GOOD STUFF : geloof me, ik was superblij.
Mijn “gewone” doel was 20 klanten, mijn “crazy” doel was 50 klanten.
Maar waarom ik vooral erg blij ben is : het werkt dus weer supergoed.
Mijn marketing plan bewijst zich keer op keer.
Mijn lanceer plan steekt goed in mekaar.
 
Dus vertel ik je graag hoe ik het deed.
 
Want als er iemand is die een online cursus kan maken en verkopen, dan ben ik het wel 😊. Ik ben dan ook de auteur van het boek “Verdienen met Online Programma’s”. En als ik jou kan helpen om wat meer volk in je cursus te krijgen, wow, ja, daar doen we het voor.
 

Lanceer je online cursus – warm ze op

Val niet meteen met de deur in huis.
Ja, jij bent misschien de beste stresscoach of de beste voedingscoach … maar mensen willen dat eerst ondervinden.
 
Ze willen:
Eerst jou leren kennen en kijken of jouw persoonlijkheid bij hen past
Dan willen ze weten of jij de kennis in huis hebt om hen te leren wat ze willen leren
En dan willen ze weten of de manier waarop jij de dingen leert iets voor hen is, want tenslotte weet iedereen dat ze het zelf moeten gaan doen, dus ook de methode moet bij je passen.
 
Daarom is “ken jezelf” één van de basislessen in mijn module branding in de cursus Blooming Business.
Er wordt zoveel gesproken over “ken je ideale klant” en dat is goed, maar “ken jezelf” is voor mij het vertrekpunt van je hele business.
 
Tenslotte: hoe meer jij je authentieke zelf laat zien, hoe juister de beslissing van de toekomstige klant zal zijn om met jou samen te werken of niet. En je wilt alleen maar klanten die echt bij jou en je leerstijl passen. Want dat gaan super tevreden klanten opleveren.
 
Voorbeeld:
Ik ben nogal direct in mijn communicatie, ik wind er geen doekjes om. Kortom, ik probeer je te leiden met zachte hand, maar de hartelijke schop onder de kont komt er toch ook bij kijken. Is dat wat jij wilt >> yes, dan zijn we een match
Ik ben nogal (amai, zeg maar “over the top”) enthousiast. Ik heb geprobeerd dat te minderen, maar dat lukt me niet. Vind je dat te druk >> dan zijn we geen match
Mijn leerstijl is vooral ‘schooljuf’ stijl. Ik zet alles in een gestructureerd stappenplan met check-lijstjes. Vind je dat rustigevend en makkelijk >> yes, dan zijn we een match
 
Op jouw to do lijstje:
Organiseer iets waar jouw persoonlijkheid en leerstijl in naar voren komt, zodat mensen een geïnformeerde beslissing kunnen nemen of jij hun IDEALE coach bent.
 

Lanceer je online cursus – maak een goede salespagina

Ik maak website pagina’s bij de vleet. Geef me een onderwerp en ik draai iets in mekaar. Easy peasy.
Maar een salespagina …. Ooooooooh wééééééééé. Of oooooh jeetje.
Daar kan ik dagen over doen.
 
Ik fiedel en ik fiedel (fiedelen : dat woord bestaat misschien niet maar ik bedoel hiermee “stoeien en knoeien en knutselen”) en ik blijf fiedelen tot deze pagina helemaal de LOOK & FEEL heeft die ik wil dat mijn cursus uitstraalt.
 
De kunst is om zoveel mogelijk te tonen wat er allemaal in zit, in zo kort mogelijke zinnen.
Lastig hoor 😊.
 
Gelukkig heb ik nu een volledige checklist van welke elementen er in moeten zitten zodat ik niets vergeet.
 

Salespagina lang of kort ????

Die vraag krijg ik vaak. Want de meeste salespagina’s zijn lang en niemand houdt van lange teksten lezen. Dus wat doe je?
 
Ik begrijp dat mensen niet houden van lange pagina’s. Maar het gekke is, het werkt wel. Vooral bij een duurdere cursus wil je toch altijd wel precies lezen wat er in zit en alle details kennen voor je jouw geld uitgeeft.
Mijn salespagina is 2 keer zo lang als deze die ik vroeger maakte en werkt ook 2 keer beter.
 
Op jouw TO DO lijstje :
Check de LOOK & FEEL van jouw salespagina. Straalt het JOU uit. Straalt het JOUW leerstijl uit. Voel je JOUW kennis en passie?
 

Lanceer je online cursus – jouw prospect Facebookgroep

Klanten maken via een Facebookgroep, kan dat? 
Jazeker. 
Want het maakt niet uit waar je mensen verwent .. of het nu is op je mailinglijst met tips, of je YouTube kanaal met video’s of in je Facebookgroep met posts en live sessies … zolang je het vertrouwen opbouwt, ben je goed bezig.
 
En een Facebookgroep leent zich hier heel goed toe.
Want je volgers kunnen daar vragen stellen en jij helpt ze gericht verder.
 
Op jouw to do lijstje:
Wat wordt jouw methode of kanaal om jouw mensen te verwennen.
 

Lanceer je online cursus – met webinars

Webinars blijft één van mijn favoriete manieren om te integreren in mijn lanceerplan. Het hoeft niet hoor. In mijn Blooming Business Cursus krijg je 3 opties om te werken naar AANTREKKEND VERKOPEN.
Waarom ik van webinars hou. Eigenlijk omdat ik graag een uur met mijn mensen doorbreng. Ik vind het fijn om echt dieper te gaan dan blogjes of freebies en volop waarde te geven. 
Webinars hebben bij mij een bijzondere plek in mijn hart gekregen, omdat ze mij een waardevolle businessles leerden 
 
 

Lanceer je online cursus – met funnels

Oooh wat lijkt dat toch een fancy woord “funnels”. Maar het komt er gewoon op neer dat je mensen bij de hand nemen van stap a naar stap z waarbij :
Stap a : ze zijn een bezoeker van jouw website en ze zitten met een probleem 
Stap z : ze zijn een trouwe klant en jij hebt ze geholpen resultaten te boeken
Dus wie is hier de funnel expert : JIJ!
Niettemin, moet ik wel toegeven dat de beste funnels ook rekening houden met de psychologie van de mens en dat is dan weer iets waar ik me in kan vastbijten.
Mijn eenvoudige 3 stappen funnel vind je hier : Masterclass Winstgevende Funnels in 3 stappen


Op jouw to do lijstje:
Kijk de masterclass en ontdek of mijn Blooming methode wat voor jou is. GRATIS!

Lanceer je online cursus – met samenwerkingen

Ik werkte samen met  succesvolle partners en in totaal verkochten zij 14 x mijn Blooming Business Cursus en kregen zij een mooi stuk van de winst

Op jouw to do lijstje:
Vind jij het leuk om samen te werken met anderen? Zoek dan ondernemers die dezelfde doelgroep hebben als jij maar niet met exact hetzelfde bezig zijn. Zorg dat er altijd een duidelijke WIN is voor beide partijen.

Lanceer je online cursus – urgency

De prijs ging omhoog na de lancering. 
De laatste klant meldde aan om 23:58 op 20/1 omdat op middernacht de prijs zou verhogen.
 
Wat dan met mijn volgende lancering? Je kan toch niet de prijs blijven verhogen.
Volgende keer weet ik ook al wat ik ga doen :
  • Het aantal deelnemers zal beperkt worden 
Omdat ik geen VERKOOP & FORGET IT cursus wil lanceren. Ik ben er echt voor mijn mensen. Ik help ze echt met alles wat ze tegenkomen. Dus ik ben wel flink aanwezig in de klantengroep en calls. 
 
Ik merkte bij deze lancering dat 50 een prachtig aantal was. Groot genoeg om een leuke groepsvibe te hebben en voldoende buddygroepjes te maken. En klein genoeg om ze nog allemaal persoonlijk aan te kunnen.
 
Ik kan namelijk in mijn leeromgeving zien wie in welke module bezig is. Zo kan ik gerichter opvolgen.
 
Op jouw to do lijstje:
Wat ga jij gebruiken als die hartelijke schop onder de kont?
  

Lanceer je online cursus – met FB ads

Toen ik pas startte groeide ik volledig organisch. Het komt altijd neer op de keuze : doe ik mijn marketing zelf (kost je tijd) of doe ik een advertentie (kost je geld).
Dit keer deed ik beide 😊.
 
Ik creëerde een AD naar mijn freebie en naar mijn webinar. Ik zal immers altijd een AD maken naar iets wat gratis is. Mensen komen niet op Facebook om te kopen.
Als ik op zoek ben naar een T-shirt, een cursus, een boek … ga ik altijd kijken op Google en niet op Facebook.
Facebook dient om SOCIAAL te zijn.
 
Op jouw to do lijstje:
Welke tools ga jij gebruiken voor je marketing? Maak een lijstje en kies! Kies en beslis. Want je moet niet ALLES doen? Dan brand je op.
 

Dus wat is jouw volgende stap ..

Jij denkt nu misschien … holé molé, moet ik al die dingen gaan doen, freebies, funnels, webinars, … en hoe doe ik dat dan?
 
Dit is wat jij kan doen:
 
En ligt deze methode van volgers en klanten aantrekken jou? Neem dan de volgende stap.
 
Stap 2 = 47 euro : je hebt natuurlijk ook een prachtig aanbod nodig en een lanceerplan. Ik nodig je uit in mijn Lanceer je Business 5 dagen challenge waarin je 5 dagen lang een uitgebreide workshop/video krijgt zodat jij een volledig overzicht hebt van hoe jouw business er uit zal zien met mijn Blooming methode.
 
Stap 3 = Neem een sprong en laten we praten over mijn Blooming Business cursus. Vraag je gesprek aan. Dit gesprek is gratis maar vraag dit enkel aan als je rond het budget van 1500 euro kan besteden. Ik zal je altijd eerlijk antwoorden of de cursus/coaching voor jou gepast is op dit moment.
 

Lanceer je online cursus – mijn conclusie

Ik vind lanceren top. Vooral in mijn Blooming methode. Er is veel mogelijkheid om te automatiseren. Maar er is ook veel mogelijkheid om verbinding te maken. En dat is de IDEALE combo.
 

BELONING

Ik heb altijd een beloning voor mezelf klaar staan als ik mijn “gewone” doel of “crazy” doel haal. Dat maakt dat het hele lanceergedoe over veel meer gaat dan geld. Het is WAT je allemaal met dat geld kan doen.
 
Dit waren mijn uitspattingen :
  • Ik kocht een STYLING dagje >>>> zo leuk ♥ echt! 
  • Ik kocht 3 nieuwe notaboeken 
  • Ik doneerde aan mijn favoriete goede doelen (ik wil van jou wel eens weten welke doelen jij graag ondersteunt – zet het bij de reacties)
  • En ik kon leuke interieurspulletjes voor mijn dochter kopen nu ze aan het bouwen is.

BANG & TROTS

Ik was bang maar nu ben ik fier.
Elke lancering ben ik toch weer bang. Zitten ze hier echt op te wachten? Zal het wel goed gaan? 
Maar elke keer bewijst het systeem zich toch weer.
 
Doordat ik toch elke keer opnieuw zo bang ben, heb ik in mijn Blooming Business cursus ook echt mindset en succesgewoonten verweven. Die helpen mij en ik ben er zeker van dat het ook andere ondernemers helpt om door te gaan als je aan jezelf twijfelt.
 

ERKENNING

Voor mij is succesvol lanceren een vorm van erkenning. Het hele jaar door deel ik mijn kennis. Ik help mensen. Ik gebruik verschillende kanalen en zet mijn content zichtbaar.
 
Goede contentmarketing heeft te maken met er telkens weer zijn voor je volgers. 
 

GEEN SNEL RIJK SYSTEEM

Als je morgen centen nodig hebt, is dit niet de methode voor jou. Dit bouw je op.
Je committeert je om uren “eigenlijk vreemde mensen” te helpen voor niets en niet wetend of het ooit een dag zal opbrengen.
Je komt uit je comfortzone en dat is moeilijk, maar je bijt op je tanden en je doet het toch.
Je staat op en je doet je ding.
En dat is wat nodig is.
Althans voor mij.
Ik heb geen magische formule. Ik heb gewoon een structuur waarbij ik tools gebruik die voor mij eenvoudig zijn, fun zijn en die mijn volgers helpt.
 
Meer moet dat niet zijn. 
 
En nu … neem ik een rustweekje. Ik ga een HOME retreat organiseren. Heerlijk! En dat heeft ook voordelen voor jou :) want na zo een rustweek komen mijn creatiespieren helemaal tot bloei en staat je altijd wat leuks te wachten.

Maar voor nu ... laat eens weten ... hou jij van lanceren? Heb jij een strak plan?
 
   



Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie na te laten onder het blog of het gewoon gezellig te delen met andere ondernemers die dit nodig hebben.

Heb jij een vraag?
Dan maak ik er een blog over! contacteer me
Volg ook mijn praktische "HOE DOE JE HET" video's >>> YOUTUBE kanaal
 

Zal ik je tonen hoe ik nieuwe mensen aantrek?


Dit bracht me mijn ultieme methode, mijn ultieme rust in het hoofd en mijn ultieme succes.

0 Comments

Leave a Comment