Emailmarketing! Doe jij het als mama eend?
Het eerste dat een baby eendje doet als het geboren wordt, is rondom zich heen kijken en … het eerste wat het ziet = MAMA eend. Men noemt die inprenten en daarom hoor je ook de verhalen van baby eendjes die achter een hond of een varkentje aanlopen omdat die net het eerste waren dat het baby eendje zag.
De band is diep en permanent. En dat is ook wat jij wil als iemand nieuw op jouw mailinglijst terecht komt. Een diepe en permanente band.
Niet dat iedereen als een eendje achter je aan hoeft te lopen … maar je wil wel indruk maken, je wil onvergeetbaar zijn. Je wil dat wanneer jij een emailtje stuurt dat ze denken ‘Oh, een mailtje van JOU! Ik kan niet wachten om dit te lezen.’
En net daarom wil jij toch een beetje MAMA eend worden. En dit doe je met een goede emailmarketing start.
Emailmarketing – elke dag een mail
Waaaaaaaaattttt!!! Elke dag een mail sturen? Ja, mijn advies is om wanneer iemand nieuw op jouw mailinglijst komt, dat jij deze persoon 5 dagen achter elkaar een mailtje stuurt.
Waarom?
Wanneer je slechts gaat mailen zoals je altijd doet met nieuwsbrieven – elke week 1 keer of zelfs om de andere week, dan gaat de nieuwe aanmelder na een week of 14 dagen misschien al niet meer weten wie jij bent. Iedereen krijgt zoveel mails binnen. Iedereen download zo vaak iets gratis.
Zelfs al is jouw gratis download super super waardevol, maar je laat even niets van je horen, dan is de kans net zo super super groot dat de aanmelder niet meer gaat weten dat die waardevolle download van jou kwam. En daarom willen we onszelf inprenten in het brein van de nieuwe inschrijving. Zodat we voorgoed en voor altijd gekend zijn.
De belangrijkste mail in jouw emailmarketing
De allerbelangrijkste mail is de welkom mail. Zo vaak zie ik dat je een geweldige download krijgt en dan hoor je niets meer.
Dat is een fout op wel meerdere vlakken, want stel …
- stel dat er iets mis ging met de download, dan is het belangrijk dat deze nogmaals wordt nagestuurd
- stel dat jij uitgenodigd wordt op een feestje, je komt aan en je moet zelf je jas weghangen, zelf een plaatsje zoeken, zelf je drankje uitschenken … voel jij je welkom???
- stel dat je nieuwe inschrijving een vraag heeft, hoe moet het dan?
Een hartelijke welkom is dus onontbeerlijk.
Wat mag er niet ontbreken in de welkom mail?
- Een warm welkom: Wees een geweldige gastvrouw. Laat je nieuwe gast zich ongelooflijk thuisvoelen. Verwelkom met een grote smile. En laat enthousiast horen hoe blij jij bent met een nieuw lid in jouw community.
- Bezorg de download opnieuw. Je beloofde de download in ruil voor de naam en emailadres. Regel nr 1 in sales = kom altijd je belofte na.
- Optioneel: Geef een rondleiding. Dit is optioneel maar een nieuwe gast vind het leuk om rondgeleid te worden. Neem je nieuwe gast bij de hand doorheen jouw bedrijf.
- Zorg voor je contactgegevens! Laat weten hoe de nieuwe gast jou kan contacteren indien er vragen zijn. Wees niet bang dat je overstelpt zal worden met duizenden vragen. Ik kan je verzekeren dat dit niet zo snel gebeurt. Maar … duidelijke regels maken goede vrienden en het is een goed idee om jouw eigen regels hiervoor op te maken.
- De waarom. Ik wil dat jij DE WAAROM van jouw nieuwe gast leert kennen. Hoe meer jij de waarom van jouw mensen kent, des te beter ga jij de juiste woorden kennen om een magneet te worden voor weer nieuwe aanmelders. Vraag dit in je mail … vraag om antwoord. Voorbeeld : Waarom wil jij zelf je eigen verzorgingsproducten leren maken? Wat zou dat betekenen voor jou? Wat zou dit veranderen? En welk gevoel geeft je dit?
De volgende mails
Ik mail zelf zo'n 5 à 6 dagen op een rij. Mijn advies is om zeker 5 mails uit te sturen in de eerste 14 dagen. Als zij bij je blijven gedurende deze periode - en de meeste doen dit effectief ook - dan heb je een blijvende band met hen opgebouwd en zij zullen blij zijn om ook in de toekomst van je te horen.
Wat zet je in de volgende mails
Mail 2 en 3
Mail 2 en 3 geven volop waarde maar zorgen voor educatie en het WAAROM jouw oplossing echt de oplossing is. Het is namelijk zo dat wanneer mensen weten waarom ze iets moeten doen, ze eerder geneigd zijn om het effectief ook te doen.
Voorbeeld : Mijn oplossing voor jouw business-stagnatie kan zijn : je moet je mailinglijst doen groeien. Maar als jij niet weet wat de meerwaarde is van mailinglijstgroei, dan is dit "praat voor de vaak" oftewel nutteloze informatie. Maar als ik jou duidelijk kan maken dat al jouw problemen van te weinig omzet, te weinig klanten, te maken hebben met een te kleine mailinglijst, dan ben je eerder geneigd om toch te luisteren naar de oplossing.
Je hoeft je aanmelder dus niet direct te informeren over het WAAROM van jouw product maar wel de waarom van jouw onderwerp.
Maak het persoonlijk! Het is ook fijn om in deze mail een persoonlijk verhaal te vertellen. Tenslotte komt een band van 2 kanten en wil jij jouw nieuwe aanmelder leren kennen maar je wil ook dat hij/zij jou beter leert kennen.
Mail 4 en 5
In mail 4 en 5 ga je vooral voor spanning en opwinding (klinkt goed hé). Je gaat spanning creëren van hoe het voelt als de droom werkelijkheid is. Je moet dit echt doen. Want sommige mensen weten niet meer hoe het is om te dromen. Sommige mensen denken echt dat de oplossing er voor hen niet meer is. Het is jouw taak om in hen en in jouw oplossing te geloven.
En wanneer mag ik mijn product/dienst promoten?
Dit mag je al doen in deze eerste emailserie. Je kan dit bijvoorbeeld starten in mail nr 3. Zorg er wel voor dat in de mail met je eerste pitch extreem veel waarde wordt gegeven. Zorg dus voor extra content zoals bijvoorbeeld een verwijzing naar een behulpzaam blogartikel of een extra video.
Het juiste gevoel
Schrijf vanuit je hart zodat het gevoel ook helemaal goed zit. Elke mail kan een ander (en sterk) gevoel uitstralen. Wil je weten welk gevoel je in welke mail kan steken?
Heb jij een vraag?
Zal ik je tonen hoe ik nieuwe mensen aantrek?
Dit bracht me mijn ultieme methode, mijn ultieme rust in het hoofd en mijn ultieme succes.
0 Comments