Waarom mensen niet kopen? We denken vaak dat het meest gebruikte excuus is = ik heb geen geld of ik heb geen tijd een WAAR excuus is.
Toch blijkt uit studies dat dit niet zo is.
 
Ik heb geen geld wordt vaak gebruikt als excuus omdat jij daar niets tegen kan inbrengen. Toch zijn er maar heel weinig mensen die echt geen geld hebben. De meeste mensen kopen kledij, tv, reizen, zelfs dure reizen, gaan op restaurant en noem maar op.
Dus wat zijn dan de ware redenen?

Ik heb hier alvast 7 redenen voor jou waarom mensen NIET kopen.

En om dat dan meteen weer een positieve vibe te geven, overlopen we ook samen de 7 redenen waarom mensen WEL kopen.
 
Het heeft allemaal te maken met de psychologie van onze geest, die inherent zit in ons allen.
Hier gaan we :
Ps: liever kijken dan lezen? Je kan ook deze video bekijken
 
VIDEO
 

Waarom mensen niet kopen – reden 1 : Ze vertrouwen je niet!

En dat kan. En het kan ook logisch zijn. Misschien zien ze je voor de eerste keer voorbij komen op social media.
Ze kennen je niet -  je bent misschien een eendagsvlieg – je bent misschien een champignonneke (mijn vlaams taaltje : voor je vertelt maar wat lucht en je hebt er niet echt veel kennis van)
Dus hoe kan iemand je zomaar vertrouwen? Dat moet je opbouwen.

Hoe kan jij hiermee omgaan in je online business?

Toon je expertise en bouw de know like trust op door:
  • Op automatische piloot je Know-Like-Trust funnel op te zetten
  • Op een consistente manier je kennis te delen via blogs, video’s, posts, webinars, …
  • Connectie en verbinding aan te gaan.
  • Klaar te staan voor het beantwoorden van vragen.
 

Waarom mensen niet kopen – reden 2: Ze weten de foute dingen over jou!

Ik kan je dit onmiddellijk tonen met “mezelf” als voorbeeld.
Wat weet jij van mij?
  • Dat ik van bloemen hou, van de zee, van zachte kleuren, veertjes – unicorns en regenbogen.
Wat zou dit kunnen betekenen voor jou als mogelijke prospect?
  • Dat ik mijn business niet zo serieus neem.
  • Dat ik meer geef om fluffy dingen dan om concrete actie.
Maar jij die me al beter kent, weet dat deze zachte dingen jou op het verkeerde been kunnen zetten. Als je alleen de bloemetjes en de unicorns kent van mij, dan weet je niet de juiste dingen die ik wil dat je weet, zoals:
  • Ik ben super daadkrachtig
  • Ik ben een actiebeest
  • Ik neem geen bulsshit en verkoop geen bullshit
  • Ik ben helemaal niet fluffy als het op mijn business aankomt
  • Ik ben als een tijger als ik op zoek ga naar nieuwe mensen
  • Ik ben als een mama grizzlybeer als ik opkom voor mijn volgers
  • Ik bijt me vast in iets dat ik niet kan en wil kunnen

Hoe kan jij hiermee omgaan in je online business?

Het is ten allen tijde belangrijk om jezelf te blijven. Ik ga nooit weg van de bloemetjes en de veertjes, al werken die me misschien tegen. Ik ben wie ik ben.
Maar zet ook de dingen die JE TEN GOEDE komen in de kijker. En niet alleen die andere dingen.


Waarom mensen niet kopen – reden 3: Ze vertrouwen zichzelf niet

Stel dat jij een afslankcoach bent en je weet dat jouw programma altijd resultaten biedt …. Althans ….. als mensen doen wat ze moeten doen.
En daar wringt het schoentje ♥.
Als jouw prospect op voorhand al denkt : pfff … ik ga dit niet kunnen. Ik ga dit niet volhouden. Dan gaan ze niet kopen.
Stel dat jij, net als ik een businesscoach bent en weet dat jouw programma altijd resultaten biedt …. Althans ….. als mensen doen wat ze moeten doen.
Ook hier … als mijn prospect denkt : pff, die techniek, daar snap ik toch niets van. Pff, al die grote influencers gaan resultaat hebben maar ik niet.

Hoe kan jij hiermee omgaan in je online business?

Zorg voor voldoende testimonials. Zo kunnen jouw volgers zich hierin herkennen en het vertrouwen krijgen dat ook zij het zullen kunnen.
Leg heel duidelijk het proces uit dat je met hen bewandelt en welke dingen zij al moeten kunnen en welke nog niet.


 

Waarom mensen niet kopen – reden 4: Je maakt het te gemakkelijk

Als je het te gemakkelijk maakt en je kan het in 5 minuten beheersen, dan lijkt het niet waardevol en betaalt men er ook niet graag voor.

Hoe kan jij hiermee omgaan in je online business?

Zorg ervoor dat je toekomstige klanten zich focussen op het voordeel van wat ze gaan leren in plaats van hoe makkelijk het is of hoe lang het leerproces duurt.


 

Waarom mensen niet kopen – reden 5: Je maakt het te moeilijk

Een valkuil voor vele coaches en kennisondernemers. Je hebt zoveel kennis en je wilt die allemaal meegeven aan je klanten. Maar daardoor maak je het te complex, TE veel, TE lang. En dat ontmoedigt.
Hoe kan jij hiermee omgaan in je online business?
Maak een productenladder. Je klanten moeten niet ALLES in 1 keer leren en beheersen. Hak het proces in stukken.


 

Waarom mensen niet kopen – reden 6: Je toont ze niet HOE ze kunnen betalen.

Ik zie het zelf nog vaak op salespagina’s of aanmeldpagina’s. De knop om te bestellen is niet heel duidelijk. Dit komt omdat we niet “verkoperig” willen zijn en daarom niet meer de taal “BESTEL NU” gebruiken. In de plaats daarvan maken we creatieve buttons waarbij het veel minder duidelijk is hoe iemand kan bestellen. Wat ook handig is, zeker naar particulieren toe, is dat je ze het proces van online betalen uitlegt en zelfs voordoet.

Hoe kan jij hiermee omgaan in je online business?

Wat ook handig is, zeker naar particulieren toe, is dat je ze het proces van online betalen uitlegt en zelfs voordoet.
En maak je bestelbuttons duidelijk.
Duidelijk gaat VOOR creativiteit.


 

Waarom mensen niet kopen – reden 7: Je vraagt niet om de koop

Ik zie het vaak rondom mij: Ofwel zie ik accounts die alle dagen promoten en over hun aanbod spreken. Pffff …. Dat wilt niemand. Word trouwens ook erg saai!
En omdat we zo’n weerstand hebben tegen die PROMO-makers, willen we zelf niet in die valkuil trappen en promoten NIET.
Je promoot niet.
Je durft niet.
Je denkt : gaan ze me promoterig vinden.
Maar als je nooit over je aanbod spreekt, kan het goed zijn dat mensen je gewoon als een educatief blog beschouwen en meer niet. 

Hoe kan jij hiermee omgaan in je online business?

Zorg voor een mooie balans. Waar deze fijne lijn ligt tussen promo en educatie.
Voor mij … 80% van de tijd geven via blogs, video’s, lives, posts …. En 20% praten over je aanbod.
Voorbeeld :
Elke maandag geef ik een LIVE training van ca 50 minuten in mijn Facebook Power2bloom community. 
50 minuten veel waarde geven + 5 minuten iets in de kijker zetten



Een spiekbriefje

Download hier de PDF met al deze tips op een spiekbriefje. Klik gewoon op de afbeelding 👇 om het bestand te downloaden.
 

--

Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie na te laten onder het blog of het gewoon gezellig te delen met andere ondernemers die dit nodig hebben.

Heb jij een vraag?
Dan maak ik er een blog over! contacteer me
Volg ook mijn praktische "HOE DOE JE HET" video's >>> YOUTUBE kanaal
 

Wat is voor jou die ENE volgende stap in jouw business?


Dit bracht me mijn ultieme methode, mijn ultieme rust in het hoofd en mijn ultieme succes.

0 Comments

Leave a Comment