Marketing fouten – van fouten leren we vaak het meeste en in dit blog vertel ik je dus wat je NIET moet doen.

Marketing is een essentieel onderdeel van jouw business. Toen ik startte was ik me hier niet van bewust. Ik snapte dan ook helemaal niet waarom één van mijn concurrenten die zoveel minder kennis had, wel 10 keer sneller groeide dan ik. (Ik had toen een voedingscoaching website …)

Goed, je bent het dus met me eens dat jij en ik, en elke online ondernemer met ons aan de slag moet met marketing.

Tenslotte, jij mag dan de beste coach ter wereld zijn .. als niemand weet wat je doet en wat je biedt en waar jij mee helpt, dan gaat er niemand kopen.
In dit blog wil ik alvast 4 veel voorkomende fouten bespreken die ik maakte en ik nu ook vaak zie rondom me.
Gelukkig zijn ze snel te fixen.

Marketing fouten – nr 1 : marketing doe je wanneer je iets wilt verkopen

Wat ik vaak zie, is dat wanneer iemand zijn/haar cursus wilt lanceren, men een promotiecampagne start.
Dit is een hele grote fout. Eigenlijk moet je jezelf de hele tijd in de kijker zetten (zonder altijd je product te promoten, maar mensen moeten je zien).
Als CocaCola een dag geen reclame maakt, verliezen ze miljoenen. Dus yep, jij en ik moeten ook dagelijks aan de bak.
De oplossing is dus heel simpel : kom uit je kot (virtueel dan) – elke dag.
Geef elke dag energie, tijd en liefde aan allerlei creaties zoals posts, freebies, testimonials, blogs, videos, …
 
Waarom is het niet genoeg om jezelf te promoten bij een lancering? Omdat je eigenlijk nooit echt je product verkoopt. Je verkoopt jezelf en jouw expertise.
En daarom is het slim om deze dagelijks te tonen.

Een 2de reden waarom het goed is om altijd zichtbaar te zijn, is omdat je gewoon in een ritme komt. En ritmes worden routines. En routines maken het leven makkelijk.
Was jij niet diegene die zei : ik wil een business die flowt, die makkelijk loopt? Ja, toch! Ik alvast wel ♥.

Een voorbeeld van marketing kan zijn dat je op maandag een FB live doet, op dinsdag verwerk je deze video naar een Youtube video, op woensdag vertel je over een case study, op donderdag schrijf je een blog, op vrijdag een nieuwsbrief, …
Stel voor jezelf een ritme op dat haalbaar is voor jou. En dan … wassen, spoelen en herhalen.

Marketing fouten – nr 2 : Energie is alles

Dit is echt iets wat ik heb moeten leren – met vallen en opstaan.
Want weet je, ik ben een praktisch iemand. Vertel mij HOE je iets doet en ik zal het doen om resultaten te bereiken.
Maar het gaat niet alleen om het HOE. Het gaat ook om de ENERGIE die er achter steekt. Het geloof, het vertrouwen.
Hoe sterk geloof jij in wat je biedt? Mensen kopen JOU. Want wie jij bent is het verschil tussen eenzelfde programma bij een concurrent of bij jou.
Je moet dus echt 1000% in jezelf geloven. En dat is niet altijd makkelijk.
 
Tijdens een marathon kom je de man met de hamer tegen. Maar een business lijkt wel op een marathon en ook daar lurkt een gremlin die je aan jezelf doet twijfelen.
Ik werk dus nu net zo hard aan mezelf als aan mijn business. Zodat ik die kracht in mezelf behoudt en kan doorgeven aan anderen. Zelfs door een computer scherm.
Eén van de dingen die ik doe om persoonlijk te groeien, is het lezen van boeken. 

Marketing fouten – nr 3 : Wat doe je precies en heb jij een miljoen dollar verhaal?

Verhaal : Een sterk verhaal hebben is super belangrijk. Verhalen doen kopen en de reden hiervoor is dat in de meeste verhalen emoties zitten. Als je echt binnenkomt bij iemand emotioneel is de kans heel groot dat ze klant worden.
Daarom gaat het nooit om de verkoop zelf. Het gaat om alles wat je doet en vertelt VOOR de verkoop.
Miljoen dollar = het moet zo onweerstaanbaar zijn dat dit jou een miljoen dollar zou kunnen – het moet ook jouw USP (unique selling point) bevatten
 
Voel zelf even het verschil tussen :
Ik help vrouwelijke ondernemers een droombusiness op te bouwen.
EN
Ik weet dat je het beu bent om zo hard te werken, zoveel uren en eigenlijk verdien je nog maar zo zo. Ik toon je hoe de volledige puzzel van een business er uit ziet waarbij je éénmalig iets ZO opbouwt dat je er jaren inkomen kan uithalen.
In het eerste geval blijft alles wat vaag
In het tweede voorbeeld, vertel ik over de pijn van hard werken (emotie) en de volledige puzzel (dit is mijn USP – ik word immers altijd heel lastig en boos als ik anderen hoor praten over dat ENE shiny geheim of strategie die het verschil zou moeten maken … néééééééé, gil ik dan – je moet niet met losse flodders schieten – je business moet een mooi geheel, een mooie flow vormen zoals een complete puzzel!)

Natuurlijk moet je soms echt heel kort zeggen wat je doet. Men noemt dat een "elevator pitch" - wanneer je samen in de lift staat en slechts 1 verdiep de tijd hebt om te zeggen wat je doet, wat zeg je dan?

Op zoek naar een korte pitch die je op 30 seconden kan zeggen, check dit blog : https://katinkamichiels.be/blog/27219/elevator-pitch

Marketing fouten – nr 4 : je bent overal en nergens

Dit is een marketing fout die meestal gemaakt wordt door gevorderde ondernemers. Zij zijn wel zichtbaar maar willen zich dan meteen overal zichtbaar maken.
En willen op alle social media kanalen zichtbaar zijn.
Er is zeker wat voor te zeggen. En ik moet eerlijk zijn … ik heb het ook geprobeerd.
Maar het algoritme is ons te slim af. Wat had je gedacht?
 
Elk social media kanaal leeft van advertenties. Ondertussen zijn er al vele die adverteren, dus de plaatsen in het nieuwsoverzicht zijn schaarser.
Deze worden enkel nog gegeven aan wie echt actief is.

Wat is actief zijn? Reageren, zelf likes uitdelen (niet zomaar hee, maar aan je ideale klanten), berichtjes over en weer met je ideale klanten ...

En ja, daar komt de aap uit de mouw. Heb jij zin om actief te zijn op elk kanaal? Ik denk het niet. Wanneer zouden we dan nog met onze klanten kunnen bezig zijn?
Focus je daarom liever op 1 kanaal en wees daar echt actief. Post, reageer, geef likes, stuur berichtjes …
Kortom : kwaliteit boven kwantiteit.

JOUW BEURT

Wat zijn nog marketing fouten die een aanvulling zijn op dit blog?
En welke fout maak(te) jij wel eens?



Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie na te laten onder het blog of het gewoon gezellig te delen met andere ondernemers die dit nodig hebben.

Heb jij een vraag?
Dan maak ik er een blog over! contacteer me
Volg ook mijn praktische "HOE DOE JE HET" video's >>> YOUTUBE kanaal
 

Zal ik je tonen hoe ik nieuwe mensen aantrek?


Dit bracht me mijn ultieme methode, mijn ultieme rust in het hoofd en mijn ultieme succes.

0 Comments

Leave a Comment