Elevator pitch is eigenlijk in één of 2 zinnen zeggen wat je doet.
Stel je even voor …
je bent op een netwerk event waar je heel veel mensen nog niet kent. Op een bepaald moment komt er iemand naar je toe en vraagt “Hééé, wat doe jij?” Dan wil je natuurlijk een kort, krachtig, gevat en helder antwoord geven.
Als jij heel vaag antwoord .. euh ik ben een blogger, dan ga je geen interesse wekken.
OF je antwoordt net heel uitgebreid antwoord … euh ik help online ondernemers die eigenlijk veel weten, veel kennis hebben en die dan willen gaan bloggen en dan daar geld mee willen verdienen, maar dan moeten ze wel een online programma maken en dat dan ook lanceren, maar ja ook hun mailinglijst opbouwen. Enfin, ik help dus coaches en trainers en natuurlijk ook consulants en bloggers … Op die manier ga je ook de interesse kwijt raken.
Hier gaan we dus aan werken.
Elevator Pitch
In één zin uitleggen wat je doet, noemen we een Elevator Pitch. Dit woord is ontstaan omdat je in een lift maar heel weinig tijd krijgt om jezelf voor te stellen. Je moet het dus vanzelf zo kort en krachtig maken, dat je het tussen 2 verdiepingen in kan uitspreken.
Moet het echt één zin zijn?
Nou nee, het moet niet echt één zin zijn. Want dan ga je misschien een ellenlange zin er van maken en dat helpt ook niet. De bedoeling is zo kort & helder mogelijk te zijn.
Elevator Pitch – de elementen
Een elevator pitch bestaat uit: wat je doet + voor wie je het doet + waarom dit belangrijk voor de prospect is + optioneel hoe jij anders bent
Een goede elevator pitch toont anderen:
- waar jij voor staat
- waarom wat jij doet belangrijk is
- hoe jij anders bent dan anderen
Voorbeeld: Hééé, wat doe jij?
- Optie 1 : Ik ben fotograaf
- Optie 2 : Ik ben een creatieve fotograaf en ik help ondernemers bij het creëren van een sterk & persoonlijk merk
- Of Ik ben een creatieve fotograaf en gespecialiseerd in huwelijksfoto’s voor koppels die houden van een rock & vintage stijl
Elevator Pitch – hier gaan we!
Wat je doet
Bij het formuleren van de WAT is het minderbelangrijk HOE je het doet, maar dat je echt het resultaat benoemt.
GEEN GOED Voorbeeld: ik leer jou hoe je een online programma onweerstaanbaar maakt. Ik leer je ook hoe je dit winstgevend in de markt zet.
Dit is GEEN goede WAT.
Als ik alleen dit zou zeggen, dan zou denken : hééé dat interesseert me niet – waarom zou ik een online programma willen maken? Waarom zou ik daar tijd in steken? Ik heb het al druk genoeg.
GOED Voorbeeld: ik toon jou hoe je van zero naar 100.000 euro kan gaan met het winstgevend in de markt zetten van online programma’s op en let op: op automatische piloot! Jaaaa, echt, zodat jij meer inkomen hebt, maar ook meer vrije tijd!
Nog beter wordt het wanneer de HOE er volledig uit gaat – de HOE leg je immers later wel uit. Onthou : hoe korter, hoe krachtiger.
Dan wordt het:
Ik toon jou hoe je van zero naar 100.000 euro kan gaan op automatische piloot!
Voor wie je het doet
Het formuleren van je IDEALE KLANT is een aanrader. Zo weet iemand meteen of ’t ie bij jou aan het goede adres is.
GEEN GOED Voorbeeld: ik leer jou mooie foto’s maken.
Dit is GEEN goede WIE. Want je formuleert eigenlijk helemaal niet voor wie je dit doet. Je denkt misschien: Waarom is dit nodig? Iedereen die foto’s maakt, wil toch gewoon mooie en betere foto’s maken. Jaaaaa, dat is zo. Maar stel dat jij bijvoorbeeld je speciaal zou richten op moeders met een pasgeboren baby. En jij zou zeggen …
GOED Voorbeeld: ik leer moeders fantastische foto’s van hun baby maken.
Wat denk je? Zal een pas bevallen moeder niet als een waanzinnige op de knop ‘ja, dit wil ik’ klikken? Ik denk het wel. Want het aanbod is op haar lijf geschreven, daar bestaat geen twijfel over.
Mijn voorbeeld:
Ik toon creatieve ondernemers hoe je van zero naar 100.000 euro kan gaan op automatische piloot!
Waarom
Met waarom bedoel ik niet waarom jij doet wat je doet of waarom dit jou passie is. Dit vind ik zeker iets dat je moet gaan vertellen aan je fans, maar als je dit in een elevator pitch stopt, dan gaat deze te lang worden.
Wil je trouwens weten, waarom ik doe wat ik doe, bekijk dan de video hieronder (…. maar dat is even een afleiding, dus misschien toch maar niet doen :))
Met waarom bedoel ik, waarom is het belangrijk voor je prospect.
Waarom is het belangrijk voor een moeder om haar pasgeboren baby mooi op foto te hebben. Omdat de foto het enige tastbare is dat blijft. Een baby groeit zo snel.
Waarom is het belangrijk voor een ondernemer om financieel te groeien op automatische piloot. Is het niet genoeg dat hij/zij gewoon hard werkt en veel klanten helpt 1 op 1. Neeeee, ik vind van niet. Ik vind het belangrijk voor mijn prospects …. dat zij MEER vrije tijd hebben terwijl ze toch MEER inkomen verdienen. Dat is ultieme vrijheid en dat is de ultieme waarom dat ze met mij zouden samenwerken. Het is die “automatische piloot” dat het doet. Ik droom over automatische funnels, ik leef met automatische funnels, ik kick op automatische funnels. Kortom, automatische funnels zijn magisch!
Mijn voorbeeld: Ik toon creatieve ondernemers hoe je van zero naar 100.000 euro kan gaan op automatische piloot! Zodat jij meer inkomen hebt, maar ook meer vrije tijd!
Wat maakt jou anders
Nou, het is altijd leuk dat jij jouw brand eigenschappen meteen kan integreren in jouw Elevator Pitch. Weet je nog niet wat jouw brandeigenschappen zijn, ontdek ze dan in dit ARTIKEL.
Mijn brand eigenschappen zijn: speels, creatief & onverschrokken.
Hoe ga je te werk om je brand eigenschappen te integreren?
Neem 3 kladjes en zet bovenaan elk blad je brand eigenschap. Zet daaronder allerlei woorden, beelden, gebaren, gezichtsuitdrukkingen die hierbij horen.
Want weet je: je hoeft niet persé een woord te integreren in je Elevator Pitch. Je kan dit ook met gebaren en gezichtsuitdrukking neerzetten.
In mijn voorbeeld integreer ik de woorden : Jaaaaa, echt! >> onverschrokken en zeker van mijn stuk In mijn voorbeeld integreer ik ook PSJJJJJJWOOSJ grootse gebaren die mijn vrolijke, enthousiaste en speelse natuur uitstralen.
Ik toon creatieve ondernemers hoe je van zero naar 100.000 euro kan gaan op automatische piloot! Jaaaaa, echt! Zodat jij meer inkomen hebt, maar ook meer vrije tijd!
Hebben we 2 verdiepingen te doen in de lift, dan zou ik er dit nog aanplakken …
Ik toon creatieve ondernemers hoe je van zero naar 100.000 euro kan gaan op automatische piloot! Jaaaaa, echt! Zodat jij meer inkomen hebt, maar ook meer vrije tijd! En allemaal praktisch & fun.
Elevator Pitch – Jouw beurt
Nu is het jouw beurt. Zet hieronder jouw Elevator Pitch.
Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie na te laten onder het blog of het gewoon gezellig te delen met andere ondernemers die dit nodig hebben.
Heb jij een vraag?
Dan maak ik er een blog over! contacteer me
Volg ook mijn praktische "HOE DOE JE HET" video's >>> YOUTUBE kanaal
Zal ik je tonen hoe ik nieuwe mensen aantrek?
Dit bracht me mijn ultieme methode, mijn ultieme rust in het hoofd en mijn ultieme succes.
En deze voor mijn Life Force Energy cursus op Rebuildyourenergy.com :
1) Ik ben Mercedes Choufoer, Life & Energy coach en ik help jou om in 2 weken snel meer vitaliteit, energie en stressbestendigheid te ontwikkelen en je immuunsysteem enorm te boosten. Het kost je slechts 15 minuten max per dag en is supergemakkelijk.
Of 2 ) : Ik ben Mercedes Choufoer, Life & Energy coach en ik help jou om in slechts 2 weken je immuunsysteem enorm te boosten, en om meer energie, vitaliteit en stress bestendigheid te ontwikkelen. En dat in slechts 15 minuten per dag.