Een marketingplan voor je cursuslancering is ESSENTIEEL. Het maakt of breekt je succes. Want je mag het meest waanzinnige, meest transformerende traject aanbieden ... als niemand ervan weet, kan niemand kopen.  Als je een nieuwe digitale cursus maakt, helpt dit blogartikel je om erachter te komen hoe je een effectief marketingplan kunt maken voor je aanstaande cursuslancering.
 

De lanceringsfasen

Voordat we beginnen, is het belangrijk op te merken dat elke cursuslancering 3 verschillende fasen moet hebben: 
 
  • De pre-lanceringsfase - bij benadering 2-8 weken voor je lancering, afhankelijk van hoe warm je publiek al is en hoeveel de investering is.
 
  • De startfase - De periode dat je winkelwagentje open is en je cursus open is voor inschrijving.
 
  • De post-lanceringsfase - Nadat je winkelwagentje of de deuren weer sluiten.
 
Dus laten we in elk van deze fasen duiken en je lancering een beetje gemakkelijker maken! 
 

Fase 1: Pre-lancering

 
De pre-lanceringsfase van je lancering is de belangrijkste en langste fase. Hoe goed je pre-launch is gepland, bepaalt normaal gesproken hoe goed je lancering het doet.
 
In deze fase is het belangrijkste onderdeel "show up", toon je expertise en bouw aan de know-, like- en vertrouwensfactor bij je publiek.
 
Deze fase omvat meestal het promoten van een gratis weggever, zoals een nieuwe gids, webinar, uitdaging, quiz, enz., Die als eerste stap in jouw cursus past. 
 
Als je publiek klein is, kan deze fase ook gericht zijn op het niet alleen koesteren, maar ook het binnenhalen van nieuwe leads via bijvoorbeeld Facebook Ads.


Fase 2: Lancering

 
De deuren zijn officieel geopend en je lanceringsplanning werpt zijn vruchten af. Tijdens de lanceringsperiode van de winkelwagen wil jij je concentreren op 2 hoofdgebieden:
 
Show up en praten over je cursus - overal en altijd.
 
Maak je geen zorgen over het irriteren van publiek. Je kent de statistieken; mensen moeten iets  7 of meer keer zien voordat ze actie ondernemen. Dus, praat over je cursus! Niemand  anders zal er zo enthousiast over zijn als jij, dus deel die opwinding!
 
En de tweede belangrijkste focus moet liggen op verbinden. Reageer beter op berichten op sociale media of e-mail. Zorg ervoor dat eventuele vragen zich gehoord voelen en lever een uitstekende klantenservice.
 
Je zou zelfs warme leads die op de link in je lanceringsmails klikken of die zich hebben aangemeld voor je wachtlijst een gepersonaliseerde video kunnen sturen. Een andere optie is om een live chatbox toe te voegen aan je cursusverkooppagina. Focus op het opbouwen van die relaties en authentieke verbindingen.


 
We moeten ons hier altijd op concentreren, maar bij de lancering? Maak er uw eerste prioriteit van! 
 

Fase 3: Post-Lancering

 
Na je lancering, ongeacht of je deze keer je doelen hebt bereikt of niet, neem een pauze en vier het! Lanceren is veel werk en de post-lanceringsfase is essentieel om jouw volgende lancering nog beter te maken.
 
Bekijk je cijfers en zie wat er echt goed is gedaan. Maak vervolgens aantekeningen over wat er voor de volgende keer kan worden verbeterd.
 
Je zult jezelf op de lange termijn dankbaar zijn als je de tijd neemt om een lanceringsaudit uit te voeren om te zien wat werkte en wat niet. Alles is altijd een waardevolle leerles!
 



Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie na te laten onder het blog of het gewoon gezellig te delen met andere ondernemers die dit nodig hebben.

Heb jij een vraag?
Dan maak ik er een blog over! contacteer me
Volg ook mijn praktische "HOE DOE JE HET" video's >>> YOUTUBE kanaal
 

Zal ik je tonen hoe ik nieuwe mensen aantrek?


Dit bracht me mijn ultieme methode, mijn ultieme rust in het hoofd en mijn ultieme succes.

0 Comments

Leave a Comment