“Oh dat is te duur voor mij.” “Dat is buiten mijn budget.” 
Het kan zijn dat je deze opmerkingen zal krijgen. Vooral als jij meer en meer ervaring krijgt en jouw vaardigheden groeien, zal ook je tarief groeien. 
Dat is helemaal normaal.

Maar !!!!! 

Pas je prijzen niet aan

Want het feit dat iemand jouw prijs niet kan betalen, heeft enkel en alleen met hun budget te maken, hun prioriteit om iets aan hun leven/business te veranderen.
Dit heeft niets met de waarde van jouw programma of coaching te maken en ook niets met jouw waarde.
Als een klant mij niet kan betalen, is dat helemaal prima.

Ik zeg dan meestal :

Hier zijn alvast wat gratis bronnen (blogjes en youtube video’s die wat inzoomen op wat hen op dit moment bezig houdt) en als er iets verandert voor jou laat het dan weten.

BEGRIJP WAAROM DE KLANT DIT ZEGT

In een relatie is het altijd slim om even in de schoenen van de ander te gaan staan. En al denk jij zelf : ja maar, je zal nooit XXX bereiken als je niet investeert …   Dan nog kan je niet weten wat er in iemands hoofd omgaat of de prioriteiten die in iemands leven op dat moment belangrijk zijn.

Ik zag ooit een filmpje en dat ging als volgt :

Een grote rij in de bakker en iemand komt binnenstormen, ziet blijkbaar de rij niet en vraagt verdwaasd om 2 croissants. De hele rij komt in oproer.

Maar dan wordt het filmpje opnieuw getoond en dit keer zie je in een bubbel de gedachten van de man die de rij negeert. Hij zit volop bij de gedachten dat zijn vrouw juist een terminale diagnose heeft gekregen en het enige dat ie wil is haar croissants geven.

Je beziet het hele gebeuren met andere ogen.


Zo is het ook met mensen die besluiten om NU niet jouw dienst of programma te kopen omdat het NU niet in hun budget past.

Ga je niet verantwoorden!

Wat ik vaak zie, is dat de ondernemer dan gaat uitleggen dat ze er geweldig veel tijd aan hebben besteed en dat er wel 20 video’s in zitten.
Maar de klant geeft 1) niet om jouw tijd en 2) ook niet hoeveel video’s er in zitten. Want het gaat altijd om het resultaat waar iemand voor betaalt.

WAAROM HET BELANGRIJK IS OM JE PRODUCT NIET TE LAAG TE PRIJZEN

Jouw kant 

Wat jij verdient een bruto bedrag. En natuurlijk zitten hier alle software, alle opleidingen en trainingen en zo verder mee in verwerkt die ook kosten voor jou zijn.
Ik had ooit een miniminimini training voor 3 euro. Toen zei mijn boekhouder : je doet verlies aan zoiets want het kost jou meer dan 3 euro voor de boekhoudkundige verwerking hiervan!

De kant van de klant 

Als een programma zo goed als niets kost, is de klant niet zo gefocust op de implementatie. Als de cursus dan op de plank blijft liggen, dan is er niet veel verloren.
Als iemand 1000 euro voor iets betaalt, wees maar zeker dat ze gaan toepassen wat je leert. En we weten allemaal … resultaten komen niet van kennis maar van implementatie.
Dus wat moet de prijs voor jouw klant zijn zodanig dat jij er zeker van bent dat deze gaat implementeren??? Dat is een nadenkertje!
 

Ondersteuning van een coach

Wat ik merk is dat vele ondernemers regelmatig aan zichzelf twijfelen en dan is het altijd een goed idee om een coach in je achterban te hebben. Om te ventileren, om te voelen dat wat je doet wel juist geprijsd is.
En om te horen: 
All will be good in the end!   
 
Nood aan een coach? Klaar voor het investeren van liefde, energie en geld in je business? Vraag een sessie aan en ik audit jouw huidige strategie en pinpoint de verbeterpunten!



Helpt dit blog jou?
Je helpt mij door een reactie na te laten onder het blog of het gewoon gezellig te delen met andere ondernemers die dit nodig hebben.

Heb jij een vraag?
Dan maak ik er een blog over! contacteer me
Volg ook mijn praktische "HOE DOE JE HET" video's >>> YOUTUBE kanaal
 

Zal ik je tonen hoe ik nieuwe mensen aantrek?


Dit bracht me mijn ultieme methode, mijn ultieme rust in het hoofd en mijn ultieme succes.

1 Comment

  1. Bedankt Katinka voor de inspirerende blog..
    En ineens voel ik dat ik gewoon ook meer kan vragen dan mijn collega's waarvan ik vind dat zij te weinig vragen!!
    Katinka Michiels BusinessCoaching AUTHOR  07/09/2022 02:19 AM Central
    Wat een goed idee - soms voel je bij anderen sneller aan dat een prijs te laag is en dat doet je dan inzien dat die van jou ook best hoger mag. Dankjewel voor het delen van dit inzicht!! xx

Leave a Comment